Didaktisko spēļu izmantošanas iespējas 3.klasē dabaszinībās
Author
Šaicāne, Sanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vociša, Rūta
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma ir „Didaktisko spēļu izmantošanas iespējas 3.klasē dabaszinībās.” Diplomdarba mērķis ir raksturot didaktisko spēļu izmantošanas iespējas dabaszinību mācību programmas 3.klasei apguves procesā.
Darba teorētiskajā daļā tiek raksturots spēles jēdziens, spēļu funkcijas un klasifikācija, kā arī aplūkotas didaktiskās spēles, kā mācību metodes, priekšrocības mācību procesos, paralēli iezīmējot arī bērna sākotnējās attīstības (līdz 10 gadu vecumam) procesa gaitu un spēļu, rotaļu nozīmi tajā. Tā kā savā pētījumā autore aplūko didaktisko spēļu izmantošanas iespējas tieši 3.klasei paredzētās dabaszinību mācību programmas apguvē, tad darbā tiek sniegts arī Latvijas Republikas Izglītības satura un eksaminācijas centra apstiprinātais dabaszinību mācību programmas 3.klasei standarta raksturojums, kā arī iezīmētas didaktiskās spēles izmantošanas iespēju dabaszinību jautājumu apguvei galvenās vadlīnijas.
Darba praktiskajā daļā tiek veikts pedagoģiskais pētījums, kura ietvaros autors piedāvā savas izstrādātās spēles, kuras ir piemērojamas dabaszinību mācību standartā 3.klasei iekļauto tēmu apguvē, kā arī atspoguļo atsevišķu personīgi sastādīto spēļu praktisko īstenošanu mācību nodarbībās. Tiek atspoguļoti arī skolēnu un pedagogu aptaujas rezultāti par spēļu izmantošanu mācību nodarbībās un sniegti priekšlikumi pedagogiem dabaszinību mācību stundu organizēšanā 3.klasē.
Atslēgas vārdi: didaktiskā spēle, daba, dabaszinību stunda. In the paper „Possible usage of a didactic play for teaching nature science in the 3rd class” there have been analyzed possibilities of a didactic play usage in teaching nature science in the 3 class.
In the theoretical part of the paper there has been characterized a concept of a play, its functions and types of classification. There has been also characterized a didactic play as a teaching approach, naming its main advantages and marking processes of children primary development till the age of 10. As there has been payed a special attention to the usage of a didactic play in teaching nature science for the 3rd class, the paper provides characteristics of the nature science teaching program for the 3d class provided by the Content of Education and Examination Centre of the Republic of Latvia, defining the main directives for the usage of a didactic play in acquiring nature science issues.
In the practical part of the paper the author implements a pedagogical research within the framework of which, in correspondence to the nature science teaching program for the 3rd class, there are offered didactic plays complying with the themes set in the above mentioned teaching program. There has been also reflected an implementation of some plays in praxis, showing the resuls of children inquiry regarding the usage of a didactic play in learning classes, and providing evaluation of the didactic play applicability in teaching-learning processes from the point of view of primary school teachers. In the conclusion there are proposals for teachers organizing nature science lessons for the 3rd class.
Key words: didactic play, nature, lesson of nature science.