Zīmju valodas krājuma noteikšana skolēniem ar dzirdes traucējumiem un skolēniem ar dzirdes un garīgās attīstības traucējumiem sākumskolā
Author
Jefremova, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vīgante, Rasma
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Elīna Jefremova. Zīmju valodas krājuma noteikšana skolēniem ar dzirdes un skolēniem ar dzirdes un garīgās attīstības traucējumiem sākumskolā. Diplomdarbs profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programmā Speciālās izglītības skolotājs un skolotājs logopēds. 2014. 57 lpp., 20 att., 68 bibl. nos. latviešu, angļu un krievu valodā. Darba vadītāja: docente, Dr. paed. Rasma Vīgante. Rīga: Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte.
Pētījuma mērķis ir izpētīt latviešu zīmju valodas vārdu (zīmju) krājumu skolēniem ar dzirdes traucējumiem un skolēniem ar dzirdes un garīgās attīstības traucējumiem sākumskolā.
Pētījumā ir apkopotas un analizētas teorētiskās atziņas par valodu, tās funkcijām un būtību, par zīmju valodu, kā arī informācija par jebkuras valodas vārdu krājuma noteikšanas metodēm, par vecumposma īpatnībām sākumskolas skolēnu ar dzirdes un skolēnu ar dzirdes un garīgās attīstības traucējumiem. Pētījumā ir izstrādāts latviešu zīmju valodas vārdu krājuma noteikšanas tests skolēniem ar dzirdes traucējumiem un skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Pētījumā X sākumskolas skolēniem ir veikta personas lietu izpēte. Pētījumā jaunizstrādātais zīmju valodas vārdu krājuma noteikšanas tests tiek izvērtēts un aprobēts, veicot testēšanu X sākumskolā. Pamatojoties uz testēšanas rezultātiem, pētījumā ir izvērtēts zīmju valodas vārdu krājums sākumskolas skolēniem ar dzirdes un skolēniem ar dzirdes un garīgās attīstības traucējumiem, kā arī ir izvērtēts jaunizstrādā testa lietderīgums.
Pētījumā izmantotās metodes ir teorētiskās literatūras analīze, skolēnu personas lietu – dokumentu izpēte, skolēnu latviešu zīmju valodas krājuma testēšana, iegūto rezultātu apstrāde un analīze.
Pētījumā ir izvirzīta hipotēze, ka izstrādātais zīmju valodas vārdu krājuma noteikšanas tests skolēniem ar dzirdes un skolēniem ar dzirdes un garīgās attīstības traucējumiem sākumskolā palīdzēs noteikt zīmju valodas vārdu krājumu gan skolēniem ar dzirdes traucējumiem, gan skolēniem ar dzirdes un garīgās attīstības traucējumiem.
Pētījuma novitāte ir izstrādātais un aprobētais zīmju valodas vārdu krājuma noteikšanas tests.
Adresāti: surdopedagogi, pedagogi, surdotulki, skolēnu, ar dzirdes traucējumiem, vecāki.
Atslēgas vārdi: zīmju valodas vārdu krājums, noteikšanas tests, sākumskola, dzirdes traucējumi, garīgās attīstības traucējumi. Elina Jefremova. Assessment of the Sign Language Vocabulary in Pupils with Hearing Impairment and Pupils with Hearing Impairment and Mental Retardation in Primary School. Thesis in professional higher education bachelor study programme Special education teacher and speech therapist. Adviser and professor Dr. paed. Rasma Vigante. Riga: University of Latvia Faculty of Education, Psychology and Art, 2014. 57 pp., 20 figs., bibliography 68 titles in Latvian, English and Russian languages.
The goal of the thesis is to assess Latvian sign language vocabulary of primary school pupils with hearing impairment and pupils with hearing impairment and mental retardation.
The thesis consists of collation and analysis of researches available on language, essence and function of the language, of sign language and of information about techniques of testing vocabulary of any languages, on issues specific to primary school age group pupils with hearing impairment and pupils with hearing impairment and mental retardation.
In thesis is included diagnostical test of Latvian sign language vocabulary for pupils with hearing impairment and pupils with hearing impairment and mental retardation. New developed test of Latvian sign language vocabulary is evaluated and approbated by testing pupils in X primary school. Pupils’ with hearing impairment and pupils’ with hearing impairment and mental disorders Latvian sign language vocabulary is examined based on testing results. During research author of this thesis collected information about students who took part in tests of sign language vocabulary. Also during sign language vocabulary research the author of this thesis evaluates the usefulness of the new created test.
The methods of thesis are: analyses of theoretical literature, research of students’ files which were available in X school, testing of sign language vocabulary, processing and analysing results of test.
The hypothesis of thesis is that the new Latvian sign language vocabulary test for primary school pupils with hearing impairment and pupils with hearing impairment and mental retardation will help to determine sign language vocabulary for pupils with hearing impairment and pupils with hearing impairment and retardation.
The novelty of the thesis is new created and approved sign language vocabulary test.
Adresses: special eduacation teachers, teachers, translators, parents of pupils with hearing impairment.
Key words: sign language vocabulary, diagnostic test, primary school, hearing impairment, mental retardation.