Pamatskolas skolēnu fonētikas prasmju pilnveidošanas didaktiskās iespējas latviešu valodas stundās
Author
Protasova, Aija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Gavriļina, Margarita
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma ir „Pamatskolas skolēnu fonētikas prasmju pilnveidošanas iespējas latviešu valodas stundās”. Darba mērķis ir noskaidrot didaktiskās iespējas 6.klases skolēnu fonētikas prasmju pilnveidošanai latviešu valodas apguvē. Mērķa sasniegšanai tika izmantots: teorētiskās literatūras studijas, mūsdienu lingvodidaktiskās pieredzes apkopošana par skolēnu fonētikas prasmju pilnveidošanu otrās valodas stundās, skolēnu fonētikas prasmju līmeņa diagnosticēšana un raksturošana, dažāda veida uzdevumu aprobācija pedagoģiskā eksperimenta gaitā, fonētikas prasmju pilnveidošana, iegūto rezultātu analīze un secinājumu izteikšana.
Darbs sastāv no ievada, trim nodaļām ar apakšnodaļām, nobeiguma un izmantotās literatūras un avotu saraksta, pielikumiem.
Diplomdarba pirmajā nodaļā analizēta teorētiskā literatūra par fonētikas jautājumiem, kas ietver fonētikas jēdziena traktējumus un sistēmas raksturojumu, apskatīti pētījumi latviešu valodas fonētikā un dzirdes un runas saistība fonētikas prasmju veidošanā. Šī nodaļa veido teorētisko pamatu diplomdarbā skatīto fonētikas jautājumu jomā.
Darba otrajā nodaļā apkopota didaktiskā un metodiskā pieredze valodu mācīšanā, kas ietver tendences valodu mācīšanā un apguvē, didaktikas un prasmju skaidrojumu, fonētisko prasmju klasifikācijas jautājumus, didaktiskās pieejas un metodiskos materiālus latviešu valodas fonētikas mācīšanā. Šai nodaļā apskatītie jautājumi veido didaktisko un metodisko pamatu praktiskā pētījuma veikšanai.
Diplomdarba trešā nodaļa veltīta veiktā pedagoģiskā pētījuma norises aprakstam un analīzei. Darbā sniegts respondentu raksturojums, pētījuma satura, izmantoto metožu un paņēmienu, pētījuma posmu un instrumentārija raksturojums, pētījuma rezultātu analīze un secinājumi. Kopumā tika konstatēts, ka pētījuma laikā no 2013.gada līdz 2014.gadam skolēnu fonētikas prasmju pilnveidošanās dinamika bijusi pozitīva.
Atslēgvārdi: fonētika, didaktika, metodika, prasmes, fonētikas prasmes, pētījumi latviešu fonētikā, otrā valoda, komunikatīvā pieeja, kompetenču pieeja. The theme of diploma paper is ”Possibilities to Develop Elementary School Pupil`s Phonetic Skills in Lessons of Latvian”. The objective of paper is to ascertain didactic possibilities to develop 6th form`s pupils phonetic skills of Latvian during lessons of Latvian. Achievement this objective includs following tasks: studies of scientific literature, analysis of lingvodidactic experience about pupils` phonetic skills improvement during lessons of second language, diagnostics and characteristic of level of pupils` phonetic skills, approbation of different exercises and practices with a view to develop phonetic skills during pedagogic experiment, analysis of research results and conclusions.
Paper consists of Introduction, 3 chapters with subparagraphs, Conclusions, Bibliography and Appendixes.
There is analysis of scientific literature on phonetic problems including concept of phonetics and characteristic of phonetic system, survey of Latvian scientific research works in phonetics, as well as interconnection problems between hearing and speech discussed in the first chapter. This chapter makes theoretic basis for phonetic problems, considered in the diploma paper.
There is didactic and methodical experience in teaching and learning languages, containing trends in teaching and learning languages, explanation of phonetics, didactics, problems of classification of phonetic skills, didactic and teaching aids in Latvian phonetic analysed in the second chapter, which makes didactic and methodologic foundation for scientific research work.
The third chapter of diploma paper is devoted to the pedagogic experiment, survey and analysis of one.The characteristic of participants, survey of content of research work and used methods, characteristic of research stages and set of instruments, analysis of research findings and conclusions is made. In general the positive dynamics in the development of pupils` phonetic skills during the pedagogic experiment (2013 – 2014) was established.
Keywords: phonetics, didactics, methodology, skills, phonetic skills, research works in Latvian phonetics, second language, communicative approach, competencies` approach.