Starppersonu konfliktu risināšanas iespējas pirmsskolas izglītības iestādēs
Author
Irbe, Inguna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Geske, Andrejs
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma: Starppersonu konfliktu risināšanas iespējas pirmsskolas izglītības iestādēs.
Konfliktu norise ir šķietami neatņemama jebkāda sociāla modeļa sastāvdaļa. Tomēr konfliktu vadīšana ir nozīmīga gan plašākā rakursā - organizācijas mērķu sasniegšanai, gan arī individuālajai darbinieku veselībai, apmierinātībai ar darbu un dzīvi. Pirmsskolas izglītības iestādēs konfliktu novēršana vai ievirze pozitīvā iznākumā ieņem jo īpaši nozīmīgu lomu, par cik savstarpēji konfliktējošu pedagogu uzvedība un emocionālais stāvoklis negatīva iznākuma gadījumā tādu pat ietekmi var atstāt uz bērniem.
Pētījuma mērķis: konfliktu ģenēzes (izcelšanās) un to risināšanas iespēju izpēte, lai izstrādātu ieteikumus konfliktsituāciju efektīvā novēršanā pirmsskolas izglītības iestādēs to darbinieku starpā.
Pētījumā pielietotās pētniecības metodes:
1.literatūras analīze;
2.aptaujas: anketēšana un intervēšana;
3.aptauju rezultātu statistiski matemātiskā apstrāde;
4.iegūto rezultātu grafiskā apstrāde, salīdzināšana un interpretēšana.
Maģistra darbs strukturēts 3 daļās, atbilstoši pētījuma uzdevumiem: pirmajā daļā autore veic galveno jēdzienu teorētisko izpēti; otrās daļas ietvaros analizē pirmsskolas izglītības iestāžu darba specifiku konfliktu ģenēzes un risināšanas kontekstā, savukārt trešajā daļā - veic praktisku reālās situācijas analīzi, aptaujājot pirmsskolas izglītības iestāžu darbiniekus un menedžmenta pārstāvjus.
Pētījuma gaitā autore pierāda izvirzīto hipotēzi: pedagogu sociālās darba vides faktoru uzlabošana, ir pamats sekmīgai konfliktu prevencijai un risināšanai pirmsskolas izglītības iestādēs.
Maģistra darba rezultāti pielietojami Latvijas pirmskolu izglītības iestāžu personāla politikā.
Maģistra darba apjoms: 73 lpp; darbā iekļauti 2 pielikumi, 6 tabulas, 27 attēli un 50 izmantotās literatūras avoti.
Atslēgas vārdi: konflikts; pirmsskolas izglītības iestāde; pedagogu kolektīvs; aptauja. Master thesis title: Interpersonal conflict solving opportunities in preschool educational institutions.
Conflict process is apparently an integral part of any social model. However, conflict management is important in the wider perspective – to reach the organization's objectives, as well as the individual employee`s job satisfaction and life. Conflict prevention or direction into positive outcome in preschool educational establishments holds a particularly important role, because teachers iterpersonal conflict behavior and emotional state because of it can have dangerous effects and impact on children.
Master thesis purpouse is to research conflict genesis and solution possibilities to make suggestions how to solve effectively such a conflictsituations in preschool educational establishments between teachers.
In research applied research methods are:
1.analysis of literature;
2.surveys: questionnaires and interviews;
3.statistically mathematical analysis of survey results;
4.graphical processing, comparison and interpretation from the obtained results.
Master's thesis is structured in 3 parts, according to the study objectives: in first part author carried out a theoretical study of the key concepts; in second part it is analyzed nature of the pre-school educational establishments work in to context of the conflict situation genesis and solving; in the third part – author carries out practical case study, analysing surveys of pre-school staff and management representatives.
During research author proves defined hypothesis: teachers social work environment factor improvement is the basis for successful conflict prevention and resolution in preschool educational establishments.
Obtained masters thesis results can be applied in Latvia`s preschool educational establishment human resources policy.
Volume of master`s thesis research 73 pages; it includes 2 attachments, 6 tables, 27 pictures and 50 sources of literature.
Key words: conflict, preschool educational establishment, teachers' collective, survey.