• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nacionālā tūrisma popularizēšana Latvijā XX gs. 30.gados

Thumbnail
View/Open
311-24139-Andrejsone_Liene_la07012.pdf (1.675Mb)
Author
Andrejsone, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Gavriļins, Aleksandrs
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Tūrisms Latvijā 20. gadsimta sākumā no atpūtas un sporta veida kļuva par tautsaimniecības nozari un ieľēma nozīmīgu lomu latviešu nacionālās pašapziľas veidošanā. Zinātniskā darba mērķis ir apzināt valsts paveikto nacionālā tūrisma popularizēšanā. 20. gadsimta 30. gados tūrisms pēc ārvalstu parauga nonāca valsts resora pārvaldībā. Sākotnēji valsts tūrisma politika bija vērsta uz starptautisko tūrismu, nodibinot autoritāro reţīmu, K. Ulmanis iniciēja nacionālā tūrisma ideoloģiju un valsts politiku, kas vērsta uz iekšējo tūrismu. 30. gadu otrā pusē Latvijā tika izvērsta nacionālā tūrisma propagandas kustība „Apceļo dzimto zemi!”, kas sekmēja Latvijas tūrisma infrastruktūras izveidi un labiekārtošanu. 30. gadu beigās Latvija konkurēja ar citām Baltijas valstīm, lai pievilinātu ārzemju viesus un celtu valsts tūrisma līmeni.
 
During the start of 20th century tourism in Latvia from leisure transformed to a significant sector of country’s economy. It played an important role in the building of the national awareness. Aim of this research identifies country's measures in the promotion of national tourism. In 1931 following the example from Western European countries, the government of Latvia decided to create a department for tourism management. Initially, the national tourism policy was focused on international tourism, but the establishment of authoritarian regime made significant corrections. President of the state K. Ulmanis created public policy measures focusing on national tourism. There was created the information campaign Travel around Your Home Land which contributed to the development of country’s infrastructure and raised the level of national tourism.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12673
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV