Kustības rakstība -laiks un telpa kino estētikā
Autor
Babre, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Rubene, Māra
Datum
2006Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Anotācija
Darba tēma ir laiks un telpa kino estētikā. Darba mērķis ir parādīt laika un telpas konceptu nozīmi filmas kontekstā. Tiek apskatīti jautājumi vai laiks un telpa kino tiek konstruēti, vai arī tiek izmantoti laika un telpas jēdzieni, kādus mēs tos pazīstam dzīvē.
Darbs ir strukturēts trīs nodaļās:
• kustības problēma, kas ietver apakšnodaļu par kameras kustīguma nozīmi;
• montāžas loma kino laika un telpas konstruēšanā, kas ietver apakšnodaļas - laika konstruēšanas līdzekļi ( notikumu secība, biežums un ilgums ) kā arī apakšpunktu - vai filmas laiks ir pagātne? un telpas konstruēšanas līdzekļi ( ekrāna un aizkadra telpa), kas ietver apakšpunktus sadalītā ekrāna princips un mākslīga telpa, un dekorācijas.
• nodaļa par to, kā skatītājs uztver laiku un telpu kino.
Filma rada pati savu laiku un telpu, izmantojot kinematogrāfiskus paņēmienus un laika un telpas nosacījumus, kādus mēs tos pazīstam realitātē.
Kā pamatavoti izmantoti šādi darbi: A. Bazēns “ Kas ir kino ? ”, D. Bordvels “ Kinomāksla ” un “ Stāstījums mākslas filmā ”, Ž. Delēzs “ Kino ”, N. Hemlins “ Kinomākslas fenomens ” un S. Eizenšteins “ Montāža ”. Summary
The title of the work is time and space in film aesthetics. The purpose of the work was to depict the concept of time and space in the context of film. The work solves such questions weather cinematic time and space are constructed or are these concepts being used as we know them in our everyday life.
The work is structured in three chapters:
• the problem of movement, wich includes the subchapter about the importance of camera movement.
• the role of montage, including subchapters: the tools of time construction (the sequence of development, its frequency and duration), and the question weather the time of the film is past? And the construction of space (screen and off-screen space), wich includes questions about principles of split screen, artificial space and decoration.
• the problem of spectator’s perception of film.
Film creates it’s own time and space by using cinematographical devices and also the conditions of time and space as we know them in reality.
The authors whose positions were examined are: A. Bazin “What is Cinema? ”, D. Bordwell “Film Art” and “Narration in Fiction Film”, G. Deleuze “Cinema”, N. Hamlyn “Film Art Phenomena” and S. Eizenstein “Montage”.