Nozīme starp valodu un pieredzi
Автор
Kūlis, Māris
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Bičevskis, Raivis
Дата
2010Metadata
Показать полную информациюАннотации
Filosofijas vēstures nozarē izstrādātajā maģistra darbā „Nozīme starp valodu un pieredzi” apskatīta nozīmes, pieredzes un valodas konceptu tematizācija filosofijas vēsturē no Jaunajiem laikiem līdz mūsdienu hermeneitikai. Darbā parādīta teorētisko ainu nomaiņa, kuras pamatā atrodamas dažādas pieredzes koncepta traktēšanas pieejas, kuras savā būtībā ir saistītas ar nozīmju tapšanu no pieredzes. Darbā tiek apskatīts: a) empīrisms, kur pieredze un nozīme savā starpā ir saistītas kā sajūtas un to tūlītēja refleksija, kā arī b) R. Dekarta pozīcija; c) Jauno laiku iezīmes; d) I. Kanta veiktā subjekta transcendentalizēšana un vērojumu aprioritāte; e) G. V. F. Hēgeļa apziņas un pieredzes vēsturiskošanu; f) M. Heidegera piedāvātā Hēgeļa pieredzes jēdziena interpretācija; g) H.-G. Gadamera hermeneitika, kas parāda, ka pieredze ir valodiska, un nozīmes tapšanu sajūdz ar pieredzi-kā-valodu. The Master’s paper in the history of philosophy „The Meaning between Experience and Language” provides an analysis of how the concepts of meaning, experience and language have been thematised in the history of philosophy from the Modernity to the Modern hermeneutics. The Master’s paper reflects the interchange of theoretical scenes that is based on different approaches to interpreting the concept of experience which in substance are related to formation of the meaning from experience. In the Master’s paper the following has been look at: a) empiricism where the experience and the meaning are interconnected as senses and their immediate reflection; b) the position of R. Descartes; c) characteristics of the Modernity; d) I. Kant’s transcendentalisation of the subject and appropriarity of observations; e) G. W. Hegel’s historicalisation of the concept of consciousness and experience; f) M. Heidegger’s interpretation of Hegel’s concept of experience; and g) H. G. Gadamer’s hermeneutics, which proves that experience is linguistic and which intertwines formation of the meaning with the experience-as-language.