Skaistumkopšana Rīgā 20.gadsimta 20.-30.gados
Author
Savicka, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Butulis, Ilgvars
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
„Skaistumkopšana Rīgā 20. gadsimta 20-30 gados’ ir mēģinājums vispusīgi apsekot Latvijas historiogrāfijā maz pētītu sfēru. Izraudzītais izpētes laika posms nav nejaušs, jo 20. gadsimta 20. gadu sākums ir jaunnodibinātās Latvijas Republikas tapšanas un veidošanās pirmsākums, līdz ar to arī skaistumkopšanas kā sabiedriskās dzīves jomas rašanās un tālākas attīstības izpētes cienīgs objekts. Skaistumkopšanas jēdziens ir ietilpīgs, jo ietver daţādas dzīves puses: uzņēmējdarbību (parfimērijas un kosmētikas līdzekļu raţotnes, ķīmiskās laboratorijas, vingrošanas zāles, frizētavas, kosmētiskie kabineti u.c.), veselības aizsardzību un sabiedriskās domas veidošanu (masu mediji, kino, reklāma, mode). Darbā izmantotie materiāli un pieejamo statistikas datu pētījumi ļauj izdarīt arī secinājumus par iedzīvotāju daţādu sociālo slāņu iekļaušanos skaistumkopšanas attīstības procesā. Visbeidzot, skaistumkopšanas attīstības Rīgā 20. gadsimta 20-30 gados ar kino, modes un starptautiski atzītu lielraţošanas uzņēmumu starpniecību veicināja Latvijas Republikas iekļaušanos globāla mēroga pasaules apritē. ‘Beauty care in the 20’s and 30’s of the 20th century Riga’, is an attempt to examine a subject little researched in Latvian historiography. The beginning of 20th century and more specifically, the 1920‟s as a selected time period is not accidental. Not only a time of emergence and development for the newly proclaimed Republic of Latvia, but a moment in time when the appearance of beauty care as an aspect of social life, made this a period well worthy of research. Term beauty care includes such diverse life fields as entrepreneurship in the form of toiletry and cosmetics factories, chemical laboratories, gymnasiums, hairdressing salons and beauty parlours and also health defence and the shaping of public thought through mass media, cinema, advertising and vogue. Investigated sources and statistic material allows to draw conclusions about various social group incorporation into the processes of beauty care development. Further, the interceding of cinema, vogue and internationally recognized enterprises during this period of the 20‟s and 30‟s of the 20th century encouraged the expansion of this industry within Riga and the adaptation of the Republic of Latvia to beauty care at a global scale.