Negativitātes morfoloģija: Nekas, nē, nihilisms.
Author
Kūlis, Māris
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Bičevskis, Raivis
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Darbā tiek aplūkota negativitātes morfoloģija, t.i., kā filosofijas vēsturē parādās jautājumu par Nekas, neesamību, noliegumu, „nē” risinājumi un kā tajos atspoguļojas izmaiņas negativitātes izpratnē. Negativitātes morfoloģijā ir iezīmētas trīs līknes: ontoloģiski epistemoloģiskā līkne, pievēršoties tādiem autoriem un virzieniem kā Plotīns, negatīvā teoloģija, Nikolaus no Kues. Otra līkne tiek saistīta ar negativitātes domāšanu cilvēka metafizikas kontekstā 20. gs. Te uzmanības centrā ir M. Heidegera un Ž.P.Sartra filosofija. Trešā līkne ir kultūrfilosofiski aksioloģiskā. Tā parādās F.Nīčes un E.Jungera uzskatos. Negativitātes iztirzājums tematizē pārdomas par esamību, cilvēku, absolūtu, tas ir saistīts ar pievēršanos arī vērtību sfērai. Darbā tiek akcentēts, ka negativitāte nav tikai un vienīgi noliedzoša. Var aplūkot arī pasīvo un aktīvo negativitāti, apspriest negativitātes radošo, rosinošo raksturu.
Atslēgas vārdi: negativitāte, Nekas, nihilisms, esamība The present paper looks at the morphology of negativity, i.e., on how solutions for such issues as the Nothingness, non-being, negation and „not” have arised in the history of philosophy and how they reflect the changes in the understanding of negativity.
There are three ways of thinking distinguished in the morphology of negativity. The first way is ontologically epistemological. It is looked at by focusing on such authors and directions as Plotin, Nicholas of Cusa and negative theology. The second way is related to thinking of negativity within the context of metaphysics in the 20th century. Here the focus is put on the philosophy of M. Heidegger and J.P. Sartre. The third way of thinking is cultural-philosophically axiological. It appears in the thoughts of F. Nietzsche and E. JŅnger. The examination of negativity thematises the reflection of being, person and the absolute; it is also connected to ranging to the sphere of values. It is emphasized in the present paper that the negativity is not only negatory. It is also possible to look at the pasive and active negativity, as well as to discuss the creative and inciting characteristics of negativity.
Key Words: negativity, nothingness, nihilism, being