Klientu piesaiste un analīze sabiedriskās ēdināšanas sfērā Baltijas valstīs
Autor
Misule, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Škapars, Roberts
Datum
2010Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Šobrīd ne tikai pasaulē, bet arī Baltijas valstīs ir jūtama krīzes iestāšanās sabiedriskās
ēdināšanas uzņēmumiem, jo samazinoties ienākumiem un palielinoties izdevumiem, dodot
priekšroku pirmās nepieciešamības precēm un kredīta nomaksai, iedzīvotāji sāk ietaupīt un ārpus
mājas maltīti tik bieži kā agrāk neietur. Ir krasi samazinājies klientu apmeklēšanas loks, kas ir
novērojams ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā. Līdz ar to mazākie sabiedriskās
ēdināšanas uzņēmumi sliecas uz bankrota robežu. Tādēļ sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem ir
jādomā par klientu apkalpošanu un piesaistīšanu visaugstākajā kvalitātē.
Darba mērķis ir izpētīt sabiedrisko ēdināšanu uzņēmumu klientus, analizēt uzņēmuma
apmeklētību un klientu piesaistīšanas iespējas, un izstrādāt priekšlikumus kā saglabāt esošos un
piesaistīt jaunus klientus.
Lai uzzinātu klientu apmeklētību, tā biežumu un apmierinātību ar sabiedriskās ēdināšanas
uzņēmumu darbību, personālu un mārketinga aktivitātēm, tika veikta aptauja, kurā piedalījās
dažādu veidu ēdināšanas uzņēmumu klienti. Aptaujā piedalījās 150 respondentu no Baltijas
valstīm. Aptaujātie respondenti iedalījās pēc dzimuma, vecuma, pēc tautības, pēc mēneša
vidējiem ienākumiem uz vienu ģimenes locekli, pēc izglītības un pamatnodarbošanās.
Pēc datu apkopošanas autors secina, ka vislabprātāk klienti izvēlas kafejnīcas, ēdnīcas un
bārus. Lielāko ties tie ir klienti līdz 30 gadu vecumam un ir vienīgā iespējā paēst ārpus mājas lēti
un garšīgi. Savukārt restorāna tipa uzņēmumus vairāk ir iecienījuši vecāka gada gājuma cilvēki
no 36 līdz 50 gadiem. Lielākā daļa respondentu ir apmierināti ar ēdināšanas uzņēmumu darbību,
ko ir novērtējuši vidēji ar „6” un „7” ballu atzīmi. Now, not only globally but also in the Baltic countries have felt crisis catering
establishments in declining incomes and rising costs, giving preference first necessity goods and
payment of credit, people begin to save and also do not eat often out side home than people use
to do previously. There is dramatical decrease in client visiting range, which observed not only
in capital Riga but also in Lithuania and Estonia. According what was mention above the small
public catering enterprises have to think about their client’s service also it is very important to
attract client in highest quality.
The aim of this paper is to explore the public catering enterprises clients, analyze
enterprise visitation and clients attraction possibilities and to plan new strategies how to save
existent client and attract new clients.
To discover clients visitation frequency and satisfaction with the public catering
enterprise operations stuff and marketing activity there were taken questionnaire where were
involved several different enterprise clients. One hundred fifty respondents were involved in this
questionnaire.
According to the data information final results author come to conclusion that clients
prefer to attend café, canteens and bars. Majority of clients are thirty years old at age which have
wage labour. Restaurant type of catering enterprise service is visited the most client in age group
of thirty six – fifty years. Majority of respondents are satisfied with the public catering enterprise
operations and evaluated average “6” and “7” mark.