Dabasgāzes cenu veidošanas mehānismi starptautiskajā tirdzniecībā
Author
Safiuļins, Timurs
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Oļevskis, Grigorijs
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Dabasgāzes pieprasījums stimulē gan kopējo pasaules ogļūdeņražu tirgus attīstību, gan to cenu veidošanas mehānismus. Attiecībā uz dabasgāzi, pašreizējā pasaules energoresursu tirgū pastāv divi, savā starpā konkurējoši un pilnīgi atšķirīgi modeļi, kuri veicina cenu veidošanas mehānisma necaurspīdīgumu.
Saskaņā ar maģistra darbā veikto pētījumu tika noskaidrots, ka atšķirībā no standarta pieejas ekonomikā, kas ir balstīta uz piedāvājuma un pieprasījuma svārstībām, svarīgākais ogļūdeņražu cenu ietekmējošais faktors ir tirgus struktūra. Maģistra darba pētījuma rezultātā tika izanalizēti divi cenu veidošanas modeļi un izveidota dabasgāzes cenu prognoze līdz 2017.gadam.
Atslēgvārdi: Ogļūdeņraži, energoresursi, dabasgāze, cenu veidošana, cenu mehānismi. Increasing demand for natural gas stimulates overall development of the world's hydrocarbon market, including its price-setting mechanisms. Nowadays in the world energy market there are two competing and fundamentally different models of price formation mechanism for natural gas.
Master's thesis study showed that unlike the standard economic approach, which is based on supply and demand volatility, the most important factor influencing the price of the hydrocarbons is the market structure. Furthermore, analysis of two natural gas pricing models was conducted in the Master’s thesis, as well as a forecast for up to year 2017 was made.
Keywords: Hydrocarbons, energy, natural gas pricing, price mechanisms.