Show simple item record

dc.contributor.advisorKrūmiņa, Guntaen_US
dc.contributor.authorValtere, Santaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T06:29:15Z
dc.date.available2015-03-24T06:29:15Z
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.other13191en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/15157
dc.description.abstractDarbs ir uzrakstīts latviešu valodā datorsalikumā uz 55 lapām. Satur 29 attēlus, 3 tabulas, 2 pielikumus un tajā izmantoti 46 informācijas avoti. Mērķis: Izvērtēt animācijas programmas nozīmi redzes asuma novērtēšanā bērniem. Metode un subjekti: Eksperimentā piedalījās 29 bērni vecumā no 3 līdz 7 gadiem un 8 pieaugušie. Redzes asums tika mērīts ar speciāli izveidotu datorprogrammu, kura sastāv no 4 veidu redzes asuma novērtēšanas tabulām – statisku Lea testa simbolu bez fona, statisku Lea testa simbolu ar krāsainu fonu, kustīgu Lea testa simbolu bez fona un animētu Lea testu ar kustīgu simbolu uz krāsaina fona. Rezultāti: Binokulārais redzes asums ar statisku simbolu bez fona un ar kustīgu simbolu uz krāsaina fona 3 gadu vecumā ir 0,66±0,03 un 0,79±0,03 (p=0,007), 4 gadu vecumā attiecīgi 0,84±0,02 un 0,98±0,03 (p=0,015), bērniem 5 gadu vecumā 0,90±0,03 un 0,97±0,05 (p=0,38), 6 gadu vecumā 1,00±0,03 un 1,09±0,02 (p=0,03), bet bērniem 7 gadu vecumā 1,16±0,07 un 1,17±0,06. Redzes asums pieaugušajiem ar abām metodēm ir vienāds (1,28±0,08). Pirmā redzes asuma mērījuma ilgums bērniem ir 96±6 sek., otrā mērījuma ilgums 75±6 sek. Secinājumi: 1. Ir izveidota animēta datorprogramma redzes asuma noteikšanai, kas veiksmīgi nosaka redzes asumu gan bērniem, gan pieaugušajiem. Visu testu atkārtojamība ir laba (r=0,98). 2. Redzes asuma attīstība bērniem seko “uzlabošanās likumam”, tas ir, palielinoties bērnu vecumam, lineāri palielinās redzes asums (r=0,99). 3. Redzes asums palielinās arī pēc 7 gadu vecuma. Pieaugušajiem redzes asums ir labāks nekā bērniem 7 gadu vecumā. 4. Krāsains fons un kustīgs simbols uzlabo redzes asumu no 3 līdz 6 gadus veciem bērniem. To ietekme ir statistiski nozīmīgāka jaunākiem bērniem (3 un 4 gadu vecumā) nekā vecākiem bērniem (5 un 6 gadu vecumā). Optotipa kustība un krāsainais fons kalpo kā bērna uzmanības piesaistes veids redzes asuma noteikšanas procedūras laikā. 5. Bērniem 3 gadu vecumā fonam ir lielāka ietekme nekā simbola kustībai, kas parāda netīšās uzmanības iesaistīšanos redzes asuma pārbaudē. 6. Bērni, sākot no 7 gadu vecuma, spēj visu uzmanību veltīt redzes pārbaudei, tādēļ nav nepieciešamas speciālas programmas uzmanības piesaistīšanai. 7. Testa kopējo laiku ietekmē nevis testa veids, bet gan mērījumu secība un noteiktais maksimālais redzes asums. Atslēgas vārdi: redzes asums bērniem, Lea tests, animētais tests, datorprogrammaen_US
dc.description.abstractMaster work is written in Latvian on 55 pages. It contains 29 figures, 3 tables, 2 appendices and 46 references. Purpose: To evaluate the role of computer-animated software in determining children’s visual acuity. Method and Subjects: There participated 29 children, 3 to 7 years of age, and 8 adults. Visual acuity was measured with specially created computer software containing 4 types of visual acuity determination tests – static Lea symbol without background, static Lea symbol on a colored background, moving Lea symbol without background, and moving Lea symbol on a colored background. Results: Binocular visual acuity with static symbol without background and with moving symbol on a colored background is 0.66±0.03 and 0.79±0.03 (p=0.007) for 3 years old children, 0.84±0.02 and 0.98±0.03 (p=0.015) for 4 years old children, 0.90±0.03 and 0.97±0.05 (p=0.38) for 5 years old children, 1.00±0.03 and 1.09±0.02 (p=0.03) for 6 years old children, 1.16±0.07 and 1.17±0.06 for 7 years old children, respectively. Visual acuity in adults is equal (1.28±0.08) with both methods. Duration of the first and second measurement testing children was 96±6 seconds and 75±6 seconds, respectively. Conclusions: 1. Computer-animated software was created for visual acuity estimation successfully determining visual acuity for both children, and adults. Reliability of the test is good (r=0.98). 2. The development of visual acuity in children follows “the law of improvement” – visual acuity linearly increases by children getting older (r=0.99). 3. Visual acuity increases also after 7 years of age. Visual acuity in adults is better than in 7 years old children. 4. Colored background and moving symbol improve visual acuity in 3 to 6 years old children. Their influence is stronger for younger children (3 and 4 years old) than for older children (5 and 6 years old). The movement of the optotype and color of the background serve as a way to attract child’s attention on a visual acuity testing procedure. 5. For 3 years old children, background has a greater impact than the movement of the symbol showing stronger involvement of unintended attention in the visual acuity testing. 6. 7 years old children are able to keep full attention on visual acuity testing. There is no need for special programs attracting their attention. 7. Total test time was not affected by the type of the test, but by the sequence of the measurements and determined maximal visual acuity. Keywords: children’s visual acuity, Lea test, animated test, computer softwareen_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFizikaen_US
dc.titleAnimācijas izmantošana bērnu redzes asuma noteikšanaien_US
dc.title.alternativeUsage of animation to measure visual acuity in childrenen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record