Telpas motīvs F. Kafkas darbā "Pārvērtībā"
Author
Rāte, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Kastiņš, Juris Andrejs
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Es izvēlējos F.Kafkas darbu „Pārvērtība” (Die Verwandlung), jo,manuprāt, F.Kafka ir spilgta 20gs. literatūras persona. Viņa daiļrade ieņem nozīmīgu vietu pasaules literatūras kontekstā un izceļ viņu starp citiem austriešu literatūras pārstāvjiem.
Šajā darbā tiek pētīts laika posms Ekspressionisms, kas radās XX gs. sākumā Vācijā. Ekspresionisma mākslai raksturīga realitātes maskēšana ar nolūku radīt emocionālu efektu un atspoguļot cilvēka iekšējās sajūtas; tai raksturīgas intensīvas (bieži – negatīvas, satraucošas, bailes raisošas) emocijas. Tiek uzskatīts, ka ekspresionisms vismaz daļēji uzskatāms par pretstatu impresionismam.
Nākoša daļā tiek pētīts F.Kafka un viņa stāsts „Pārvērtība”, teksta forma, stils, galvenie varoņi un telpas motīvs.
Stāstu „Pārvērtība” un „Spriedums” laiktelpas veidojumā Kafka izmantojis tradicionālās metodes, proti, izmantots tradicionālais, mums visiem zināmais, mērāmais laiks ─ minūtes, stundu ceturkšņi, stundas, diennaktis, pat gadalaiku maiņa; tieši tāpat ir ar telpu, kurā atrodas stāstu varoņi, kas tēloti pašplūsmā, ir katram lasītājam saprotama, jo neatšķiras no to empīriskās dzīves telpas.
F.Kafkas literārais varonis Gregors tāpat kā autors ir vienkāršs kalpotājs, kas saskaras ar dzīves grūtībām. Darbā vērojams biogrāfiskas iezīmes (attiecības ar vecākiem un māsu). Pamanāmas racionālas iezīmes: attēlota Austrijas birokrātiskā sistēma, bieži vien vērojams cilvēka niecīgums un bezspēcība, spilgts ir alegoriskais un simboliskais tēlojums. Meistarīgi izraudzītas detaļas. Spilgta un tēlaina valoda. Lai saasinātu savu tipisko varoņa absurdās situācijas uztvērumu, autors, rūpīgi atlasot un izceļot attiecīgās detaļas, mākslinieciski veiksmīgi nomasķē gan telpas, gan laika konkrētību, līdz ar to tiek panākts, ka svešs un nesaprotams, pat ar zināmu mistikas piejaukumu. Rakstnieks meistarīgi rāda savas psiholoģiskās spējas.
ATSLĒGVĀRDI
Franz Kafka, Ekspresionisms, Pārvērtība, Gregors Zamza , Simboli This work describes a cultural movement originating in Germany at the start of the 20th-century as a reaction to positivism and other artistic movements such as naturalism and impressionism. It sought to express the meaning of "being alive" and emotional experience rather than physical reality. It is the tendency of an artist to distort reality for an emotional effect; it is a subjective art form.
Another part of this work is devoted to Franz Kafka, who was a major fiction writer of the 20th century. Kafka often made extensive use of a trait special to the German language allowing for long sentences that sometimes can span an entire page. Kafka's sentences then deliver an unexpected impact just before the full stop— that being the finalizing meaning and focus. This is achieved due to the construction of certain sentences in German which require that the verb be positioned at the end of the sentence.
His famous work „The Metamorphosis” is often cited as one of the seminal works of short fiction of the 20th century and is analyzed in this work. Also this work analyses the style, the form and the structure of this work.
And the last and the main part of this work is analyzing the room symbolic and proving that room symbolic plays the main role in this Novell.
KEYWORDS
Franz Kafka, Ekspresionisms , The Metamorphosis , Gregor Samsa , Symbol