Vārdkopu izmantošana vārdu krājuma mācīšanā vidusskolā
Autor
Dubovska, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Sokolova, Irina
Datum
2012Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba tēma ir „Vārdkopu izmantošana vārdu krājuma mācīšanā vidusskolā”. Šī pētījuma mērķis ir noteikt leksiskā pieejas efektivitāti, mācot leksiskās vārdkopas. Teorētiskajā pētījuma daļā tiek apskatīta vārdkopu definīcija, vārdkopu klasifikācija, to tipi un vārdkopu lomu, mācot/mācoties svešvalodu. Vienlīdz tiek apskatītas vārdkopu mācīšanas/mācīšanās laikā visbiežāk sastopamās problēmas. Apskatītā teorija attiecas uz pētījuma praksi, kas veikta, izmantojot sākotnēju pārbaudi, eksperimentālu mācīšanu, mācību stundu novērojumu, pārbaudi pēc darba veikšanas, kā arī veicot aptauju pirms un pēc eksperimentālās mācīšanas īstenošanas, fiksējot skolēnu runu vārdkopu tipa runāšanas aktivitāšu laikā, kā arī veicot to runas audio ierakstu analīzi. Secinājumi tika veikti, balstoties uz gadījuma izpēti, kurā datu ieguvei tika izmantoti iepriekš minētie instrumenti. Iegūtie dati norāda, ka vārdkopu mācīšana un mācīšanās var tikt veikta kompleksā līmenī, nodrošinot skolēnus ar saistošiem leksiskajiem vārdkopu uzdevumiem. Pētījuma rezultāti var tikt īstenoti angļu valodas stundās, lai uzlabotu leksisko vārdkopu mācīšanās/mācīšanas efektivitāti.
Atslēgvārdi: Leksiskais pieeja, leksiskās vārdkopas, leksiskie principi, vārdkopu uzdevumi. The theme of the Diploma paper is ‘Teaching Vocabulary through Collocations at Secondary School’. The aim of this study is to examine the efficacy of applying the Lexical Approach to teaching lexical collocations. The theoretical research deals with the definition of collocation, classification of collocations, collocation types and the role of collocations in a foreign language teaching/learning. The problems which occur in the process of teaching/learning collocations are also discussed. The theory is related to practice by pre-test, pilot teaching, lesson observation, post-test, pre- and post-questionnaires before and after the pilot teaching, recording students’ speech during collocation-based speaking activities and their tapescripts’ analysis. The conclusions drawn are based on the results of the Case Study during which the aforementioned instruments were applied as the means of data collection. The data obtained indicate that the teaching and learning collocations can be advanced by exposing students to relevant lexical collocation tasks. The results of this research can be implemented in the English classroom in order to increase the efficacy of teaching/learning lexical collocations.
Key words: Lexical Approach, lexical collocations, lexical principles, collocation task.