Inovatīvie biznesa modeļi informācijas un komunikācijas tehnoloģiju uzņēmumos
Author
Kļuškina, Varvara
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Dunska, Margarita
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Katrā nozarē pastāv ar laikiem izveidots, nozarei specifisks biznesa modeļa arhetips. Informācijas tehnoloģiju nozari atšķir no pārējām nozarēm tas, ka Interneta vide sniedz plašas iespējas biznesa modeļu elementu jauno kombināciju veidošanai. Tas sekmē biežas nobīdes no pastāvošiem biznesa modeļu arhetipiem un rezultātā jauno biznesa modeļu parādīšanos. Vairāku pasaulē veiksmīgāko korporāciju strauju izaugsmi veicināja jaunie biznesa modeļi. Darbs veic ieguldījumu biznesa modeļa un jauna biznesa modeļa jēdziena izpratnē. Maģistra darbam tika izvirzīts mērķis izpētīt vērtības radīšanas un ienākuma modeļa elementu ietekmi uz uzņēmuma izaugsmi. Pētījums parāda, ka galvenās izmaiņās notiek biznesa modeļa vērtības piedāvājuma elementā un tās ietekmē uzņēmumu izaugsmi, tomēr tas nav vienīgais ietekmes faktors. Every industry has its own industry specific, evolved through years business model archetype. Information technology industry provides extended facilities for the new combinations of business model elements, which differs this industry form other. This facilitates frequent deviations from the existing in the industry business model archetypes, which results in the innovative business model emergence. The success of many of the world’s most fast growing corporations is hidden in the underlying innovative business models. The thesis contributes to the understanding of the business model and innovative business model terms. The purpose of the thesis is to analyze value creation and value capture business model elements and show the contribution of the elements to the growth of the company. The research shows that the main innovative changes are found in the value creation element and it facilitates the growth of the company, though it is not the only contributing factor.