Anestezioloģijas māsu tālākizglītības drauds-novecošanās
Author
Migale, Valentīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Priede-Kalniņa, Zaiga Guntra
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Darbs sastāv no 66 lpp., 10 tabulām. Izmantoti 60 literatūras avoti (55 latviešu, 5 angļu valodā).
Darba mērķis ir izpētīt vai māsu vecums ietekmē vēlmi tālākizglītoties. Kādi ar māsu vecumu saistītie iemesli ietekmē vēlmi mācīties?
Darba tēma pamatota B. Karperes māszinību teorijā par četriem veidiem, kā māsas vērtē un praksē lieto savas zināšanas. Darbā analizētas pieaugušo tālākizglītības pamatnostādnes, medicīnas tālākizglītības būtība un iespējas, cilvēkresursi Latvijas medicīnā, personības nozīmi izglītībā, tālākizglītība, kā sociāls process.
Pētījuma daļā ar kvalitatīvās metodes palīdzību apzināti 24 respondenti vecumā no 32 līdz 67 gadiem. Iegūtie rezultāti liecina, ka respondenti izprot tālākizglītības būtību un nozīmi, prot izvērtēt izglītības ieguvumus, to nepieciešamību māsu praksē. Respondentu vecums neietekmē vēlmi izglītoties, trūkst motivācijas.
Atslēgas vārdi: profesionālā pilnveide, zināšanas, pieredze, pašapziņa, personība. The theme of present paper is Aging the main danger for further education of anesthesiology nurses. The paper contains 66 pages and 10 tables. 60 bibliography sources (55 in the Latvian and 5 in the English language) were used to do the research and write the paper.
The aim of research is to find out whether the nurses’ age effects their wish to continue their studies in health care and what are the reasons related to the age that have an influence on that wish.
The theme of the paper based on B. Karper’s nursing theory of four aspects according to which nurses evaluate and use their knowledge in practice. In the paper the main criteria of adult further education, the essence of further education in health care and the opportunities for it, as well as the human resource in Latvian nursing system, the role of a personality in education and further education as a social process are analyzed.
The practical part of the paper is made with the help of a qualitative method and contains the data an interview of 24 respondents from 32 to 67 years old. The acquired data demonstrate that the respondents participated in the research understand the essence and importance of further education and they are able to evaluate the advantages of it and its necessity in health care practice. The age of the respondents does not affect their wish for subsequent studies, although they displayed rather low motivation for it.
Key words: professional development, knowledge, experience, self - consciousness, personality