Show simple item record

dc.contributor.advisorCēdere, Dagnijaen_US
dc.contributor.authorBleive, Dainaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Ķīmijas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T07:34:06Z
dc.date.available2015-03-24T07:34:06Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.other15648en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18842
dc.description.abstractDarbā ir veikta anketu un skolēnu sasniegumu līmeņa datu statistiskā apstrāde ar statistikas SPSS un EXCEL programmām, lietojot Pirsona korelācijas un secinošās neparametriskās statistikas analīzi. Veikta respondentu skaidrojumu kontentanalīze. Pētīts ārpusklases darba programmas saturs un tā ietekme uz skolēnu intereses veidošanu ķīmijā. Izanalizējot psiholoģisko un pedagoģisko literatūru par ārpusklases darba organizāciju un tā nozīmi interešu veidošanā, apkopojot ārpusklases darbu ķīmijā pamatojoties uz iegūto informāciju, tika izstrādāta un realizēta ķīmijas ārpusklases nodarbību programma un metodiskie ieteikumi ķīmijas skolotājiem. Noskaidrota izstrādātās ķīmijas ārpusklases darba programmas efektivitāte interešu veidošanā, kas izraisa noturīgu interesi par priekšmetu. Tika pierādīts, ka ārpusklases darba gaitā skolēniem veidojas patstāvīga interese par ķīmiju, ja skolēni iesaistās ārpusklases darbā no priekšmeta mācīšanās procesa sākuma, pakāpeniski komplicējot ārpusklases darba formas un metodes, ievērojot skolēnu brīvprātības principu, spējas, intereses un vecuma īpatnības, nodrošinot nodarbību norises pēctecību, veidojot radošu, labvēlīgu atmosfēru.en_US
dc.description.abstractIn this thesis the statistical processing of the data of the inquiry and students’ levels of achievements were carried out with softwares: SPSS 13.0 and MS Excel 2003, by using Pearson correlations and nonparametrical statistical analysis. Content analysis about the respondents’ explanations was carried out. The contents of the program of extracurricular activities and their influence on the formation of students’ interest in chemistry were studied. There were developed and realized program of the chemistry extracurricular activities and methodological recommendations for teachers, by analyzing the literature of the psychology and pedagogy about the organization of the extracurricular activities and their importance in forming the interests. The efficacy of the developed program of chemistry extracurricular activities in forming the interests was established, which generates consistent interest about the subject. It was proved that during the extracurricular activities students form a consistent interest about chemistry, if students are involved in extracurricular activieties from the beginning of the learning process of a subject, by gradually complicating the forms and methods of the extracurricular activities, taking into account the students’ principle of voluntary participation, skills, interests and the features of the age, ensuring the succession of the process of the activity, forming creative, advantageous atmosphere.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectĶīmijaen_US
dc.titleĶīmijas ārpusklases nodarbību organizēšanas metodikas principien_US
dc.title.alternativeMethodological principles of organizing extra-curricular activities in chemistryen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record