Lielpilsētas tēma ekspresionismā
Автор
Rumjanceva, Anastasija
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Kastiņš, Juris Andrejs
Дата
2009Metadata
Показать полную информациюАннотации
Šajā darbā tiek izskatīts laika posms Ekspressionismā, kas attistījās 20.gadsimta sākumā. Ekspressionisms ir pazīstams ar savu tendenci pret emocionālo izteiksmes tēlu.
Ekspressionisms radās kā atbalss uz sociālo krīzi (1.Pasaules karš un turpmākām revolūcijām).Ekspressionisti protestēja pret karu un sociāliem kontrastiem un ekspressionisma meistari apvienoja protestu ar mistisku, šausmu izpausmi pret haosa esamību.
Ekspressionismu var arī nosaukt par avangardisma strāvojumu.
Vārds „ekspressionisms” radās no vārda „ekspressio”,kas nozīme „izteiksmi”.
Ekspressionisms sastāv no trijām daļām: agrais expressionisms,kas darbojas no 1910 līdz 1914 gadam,kara expressionisms (1914-1918) un vēlais ekspressionisms,kas attīstījās no 1918. gada līdz 1925. gadam.
Otra daļa vēsta par ekspressionisma literatūru. Literatūrā ekspresionisms visspilgtāk izpaužas dzejā un dramaturģijā. Uzmanības centrā ir cilvēka un sabiedrības dzīves emocionālā vīzija, tomēr ne individualizēta, bet veidota balstoties uz iepriekš izveidotām shēmām, kas radīja abstrakta cilvēka, noteiktu ideju rupora tēlu un tikpat abstraktu ideju iemiesotāju. Ekspresionisma veidotās pasaules centrā ir haoss un vecā graušana, karš kā visdrošākais ceļš uz nākotnes taisnības valsti.
Nākoša daļa tiek veltīta ekspressionisma mākslai. Ekspresionisma attīstības pamatā bija divas mākslinieku grupas – Die BrŅcke ("Tilts") Drēzdenē (dibināta 1905. gadā) un Der Blaue Reiter ("Zilais jātnieks") Minhenē (dibināta 1911. gadā). Grupa Der Blaue Reiter tika izveidota kā protests pret Vasilija Kandinska gleznas "Pastarā tiesa" izslēgšanu no izstādes (Kandinskis bija arī viens no grupas dibinātājiem).Bet sākotnēji grupu Die BrŅcke izveidoja daži arhitektūras studenti, taču vēlāk tiem pievienojās arī citi mākslinieki.
Un pēdēja daļa ir praktiska daļa, kura sastāv no Georga Heima dzejas analīzes, ka arī no filmas „Metropolis”. Tajā es gribēju parādīt,ka lielpilsētas tēmai ir raksturīga visiem virzieniem. This work describes a cultural movement originating in Germany at the start of the 20th-century as a reaction to positivism and other artistic movements. It sought to express the meaning of "being alive" and emotional experience rather than physical reality. It is the tendency of an artist to distort reality for an emotional effect.
The term “Expressionism'” can be used to describe various art forms but, in its broadest sense, it is used to describe any art that raises subjective feelings above objective observations
Another part of this work is devoted to Expressionist groups in painting. The movement primarily originated in Germany and Austria. There were a number of Expressionist groups in painting, including the Blaue Reiter and Die BrŅcke. The Der Blaue Reiter group was based in Munich and Die BrŅcke was based originally in Dresden (although some later moved to Berlin). Die BrŅcke was active for a longer period than Der Blaue Reiter which was only truly together for a year (1912).
There was also an expressionist movement in film, often referred to as German Expressionism, for example Fritz Lang's Metropolis (1927), which is analised in this work.
And the last part of this work is devoted to the analyse of 2 poems of George Heym and the film Metropolis. I would like to find and to prove, that the most important theme is big cities theme in that period of time in all arts.