Angļu un latviešu daiļliteratūras grāmatu izdevniecības reklāmu salīdzinošā diskursa analīze
Autor
Ladusa, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Karapetjana, Indra
Datum
2011Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Atšķirībā no angļu latviešu daiļliteratūras grāmatu izdevniecības reklāmas šķiet vienkārši un nepārliecinoši grāmatu satura apraksti. Šajā maģistra darbā, ar kontrastīvās diskursa analīzes palīdzību, angļu un latviešu daiļliteratūras grāmatu izdevniecības reklāmās tika salīdzinātas divas šī žanra raksturīgākās iezīmes – teksta etapu uzbūve un novērtējuma valoda. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, tika secināts, ka grāmatu izdevniecības reklāmas latviešu valodā nav tik pārliecinošas kā angļu, jo tajās netiek plaši izmantota pozitīva novērtējuma valoda, kā arī to teksta uzbūvē trūkst tādu tipisku etapu kā „asociāciju izveidošana un nostiprināšana” (establishing cerdentials) un „dalīšanās pieredzē” (endorsements). Tādējādi latviešu daiļliteratūras grāmatu izdevniecības reklāmas nesasniedz vienu no šī žanra komunikatīvajiem mērķiem – lasītāju pārliecināšanu un grāmatas pārdošanas sekmēšanu. Tā kā angļu daiļliteratūras grāmatu izdevniecības reklāmas tiek izmantoti efektīvāki un pārliecinošāki valodas līdzekļi, tām ir vairāk iespēju ietekmēt potenciālo lasītāju izvēli.
Atslēgvārdi: grāmatu izdevniecības reklāmas, žanra analīze, reklāmas diskurss, teksta etapu uzbūve, novērtējuma valoda. Latvian fiction book blurbs as opposed to the English ones seem to contain plain and inefficient descriptions of the contents of books. Using contrastive discourse analysis as a resaerch method, the Master Thesis compares English and Latvian fiction book blurbs according to the two most characteristic features of this genre: their move structure and positive evaluative language. The findings of the study reveal that Latvian fiction book blurbs in comparison to their English counterparts lack the element of persuasion as their generic structure does not contain the typical moves ‘establishing credentials’ and ‘endorsements’ as well as they do not make an extensive use of positive evaluative language, thus failing to achieve the communicative purpose of promotion.Therefore, English fiction book blurbs are more likely to influence the decisions of the potential readers since they are more linguistically effective and persusasive.
Key words: book blurbs, genre analysis, the discourse of advertising, generic structure, evaluative language