Leksiskās kompetences attīstīšana vidējā angļu valodas zināšanu līmenī
Автор
Moskovkina, Žanna
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Mozere, Rasma
Дата
2007Metadata
Показать полную информациюАннотации
Šis darbs ir veltīts strukturētās mācību un mācīšanās stratēģiju definēšanai un pētīšanai, lai atsegtu tā efektivitāti skolēnu leksiskās kompetences attīstīšanā angļu valodas vidējā zināšanu līmenī vidusskolā.
Dotajā pētījumā izvirzīta šāda hipotēze: skolēnu leksiskā kompetence attīstās angļu valodas vidējā zināšanu līmenī, ja:
•skolēni pielieto piemērotas mācīšanās stratēģijas;
•skolēniem piedāvā atbilstošas mācību stratēģijas un uzdevumus;
•skolotājs ņem vērā skolēnu vajadzības, intereses un mācīšanās stilus, piedāvājot mācību stratēģijas un uzdevumus;
•skolotājs plāno angļu valodas stundas tāda veidā, lai skolēniem ir saprotami un pieņemami skolotāja izvirzītie mērķi.
Lai izsekotu pārmaiņām skolēnu leksiskās kompetences attīstīšanā, pētījums tika veikts Rīgas vidusskolā “Rinuži” desmitajā klasē.
Darba teorētiskā daļa atsedz leksiskās kompetences jēdzienu, svarīgus faktorus leksiskās kompetences attīstīšanā, psiholoģiskas mācīšanās un mācību stratēģijas, pieejas leksiskās kompetences attīstīšanai, kas piemērotas mācīšanās stilu modeļiem un izziņas īpatnībām.
Darba praktiskajā daļā dots priekšmeta pētīšanas jēdziens, tiek aprakstīta pētījuma vide, ka arī tiek aprakstīts skolēnu leksiskās kompetences attīstīšanai pielietoto uzdevumu teorētiskais pamatojums un praktiskā norise.
Sakopto datu analīze un ticamība pierāda, ka izvirzītā hipotēze ir patiesa. This work is devoted to the problem of the defining and exploring learner and teaching strategies as an effective means for developing the students’ vocabulary competence at the intermediate level in secondary school.
The hypothesis of the present research is the following: students’ vocabulary competence is developed at the intermediate level, if:
•the students use suitable learner strategies;
•the students are offered appropriate teaching strategies and activities;
•the students’ needs, interests and learning styles are met by the teacher when offering teaching strategies and activities;
•the teacher organizes his/her lessons in a way that students understand and accept the goals the teacher expects them to achieve.
With the purpose to identify the positive progress in the students’ vocabulary competence development, a case study was carried out at the Secondary School “Rinuzhi” with the target audience of the 10th form students at the intermediate language proficiency level.
In the theoretical part of the present research the characteristics of the concept of vocabulary competence, crucial factors in vocabulary learning, psychological learner strategies and teaching strategies, approaches of finding out learner and teaching strategies appropriate for developing vocabulary competence, like learning style models and multiple intelligences, are discussed.
In the practical part of the present diploma paper the concept of case study as a research method is given, the environment of the research is described as well as the procedure and actual run of the activities used for developing the students’ vocabulary competence are available. The data collected, their reliability and data analysis are also presented in the practical part in order to prove the validity of the hypothesis.
The results of the case research proved the hypothesis to be correct.