• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aristoteļa pārliecināšanas principu lietojums konfliktu risināšanā mūsdienās

Thumbnail
View/Open
306-42842-Undzenko_Liva_lu10014.pdf (653.1Kb)
Author
Undzenko, Līva
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbā „Aristoteļa pārliecināšanas principu lietojums konfliktu risināšanā mūsdienās” tika izpētītas teorijas par konfliktiem un retoriku, lai gūtu padziļinātu ieskatu tajā, kas ir konflikts, un,izmantojot kritisko diskursa analīzi, tika noteiktas pārliecināšanas metodes plašsaziņas līdzekļos, analizējot divus finanšu rakstus par Ukrainas un Krievijas konflikta situāciju. Petījums balstīts uz Adlera un citu, Aristoteļa un Švarca teorētiskajām nostādnēm. Autore secināja, ka dažādi elektroniskie plašsaziņu līdzekļu portāli izmantoja atšķirīgus pārliecināšanas veidu apmērus, lai atspoguļotu to pašu konfliktu; Švarca pašattīstības vērtību grupa tika konstatēta kā visbiežāk lietotā; loģiskais pamatojums bija galvenais ietekmes un pārliecināšanas elements, lai gan ētiskā pievilcība tika pielietota biežāk.
 
The Bachelor Thesis The Use of Aristotle’s Principles of Persuasion in Present-day Conflict Resolution studies the theories of conflict and rhetoric to get a deeper insight of what a conflict is and identifies the means of persuasion in news media by using the critical discourse analysis method to investigate two financial articles related to the Ukrainian and Russian conflict situation. The research is based on the theoretical frameworks by Adler et al., Aristotle and Schwartz. The author came to the conclusions that different electronic media websites use various modes of persuasion to portray the same conflict; Schwartz’s self- enhancement value group was detected as the most frequently used; the appeal to reason was the key element of influence and persuasion, though the ethical appeal of persuasion was more frequently used.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/20282
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV