Vīrieša - uzvarētāja tēla konstrukcija režisora Dzintara Dreiberga dokumentālajā filmā "Padoties aizliegts"
Author
Dzene, Klinta
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Proskurova- Timofejeva, Olga
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba „Vīrieša-uzvarētāja tēla konstrukcija režisora Dzintara Dreiberga dokumentālajā filmā „Padoties aizliegts”” galvenais mērķis ir noskaidrot, kādi elementi tiek lietoti, lai konstruētu vīrieša-uzvarētāja tēlu. Teorētiskajā darba tiek aplūkoti jautājumi par dzimtes jēdzienu, vīrietību, stereotipiem, mediju konstruētu realitāti un dzimtes stereotipiem mediju vidē.
Pētniecības modelis sastāv no trim kvalitatīvajām metodēm – kvalitatīvās kontentanalīzes, rāmējuma analīzes un semiotiskās analīzes. Pētījumā apstiprinās darbā izvirzītā hipotēze, ka vīrieša-uzvarētāja tēls balstīts tradicionālos dzimtes stereotipos, kas atbalsta vīrieša dzimti kā dominējošo gan publiskā, gan privātā dzīves telpā. Pētījums atklāj, ka filmas tekstā izmantotās vīrietim-uzvarētājam pieņemamas sociālās prakses, kas lielākoties balstītas pozitīvas vīrišķības stereotipos.
Atslēgas vārdi: vīrietis-uzvarētājs, vīrišķība, dzimte, stereotipi, mediju konstruēta realitāte, kvalitatīvā kontentanalīze Main research purpose of bachelor thesis „Winner-man’s image construction in director’s Dzintars Dreibergs documentary film „What Makes Man”” is to find out what elements are used to construct a winner-man’s image. The theoretical part of this work examines the concepts of gender, masculinity, media constructed reality and gender stereotyping within the media environment.
Research design is made of three qualitative research methods – qualitative contentanalysis, framing theory analysis and semiotical analysis. Methodological examination approves the proposed hypothesis - the “winner-man” image has its roots in traditional gender stereotypes which present masculinity as the dominant gender in both public and private living-spaces. The results also show that socially acceptable “winner-man” practice lies primarily in positive traditional masculinity stereotypes.
Key words: winner-man, masculinity, gender, stereotypes, media constructed reality, qualitative contentanalysis