• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intertekstualitāte un naratīva struktūra Deivida Linča filmās "Ceļš uz nekurieni" un "Malholandas ceļš"

Thumbnail
View/Open
309-22104-Gailane_Gunita_gg09005.pdf (1.173Mb)
Author
Gailāne, Gunita
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Freibergs, Viktors
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā apskatīta un izpētīta naratīva struktūra un intertekstualitāte režisora Deivida Linča filmās Malholandas ceļš un Ceļš uz nekurieni. Kā pētniecības problēmjautājumi tika izvirzīts noskaidrot, vai Linčam ir raksturīga noteikta naratīva struktūra, kura atspoguļo Linča iemantoto naratīva stilu un vai intertekstualitāte maina vispārsaprotamo filmas nozīmi. Darbā apkopota teorētiskā literatūra par semiotikas teoriju, naratīva teoriju un intertekstualitātes virzieniem un metodoloģija, kas ietver naratīva un semiotisko analīzi. Empīriskie rezultāti liecina, ka filmām ir nosakāms režisoram raksturīgs stils, kā arī intertekstualitāte palielina izpratni par filmas ziņojumu un tā interpretācijas iespējas, kā arī nosaka naratīva virzību. Atslēgas vārdi: Deivids Linčs, naratīvs, intertekstualitāte, Malholandas ceļš, Ceļš uz nekurieni
 
The paper discusses narrative structure and intertextuality used in David Lynch’s films Mulholland Drive and Lost Highway. The research questions raised were if Lynch’s films are characterized by a certain narrative structure that reflects Lynch deserved narrative style and if intertextuality changes the trasnaprent meaning of film. The work consists of theoretical literature on the theory of semiotics, narrative and intertextuality directions, concepts and theoretical developments, the summary of methodology which includes narrative and semiotic analysis and empirical study. Empirical results show that film director has determined characteristic style and that also intertextuality raises awareness of the film’s message and its ability of interpretation. Key words: David Lynch, narrative, intertextuality, Mulholland Drive, Lost Highway
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/20568
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV