Vizuālās metaforas žurnāla "Rīgas Laiks" vākos: semiotiskā analīze
Author
Zvejniece, Madara
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma ir „Vizuālās metaforas žurnāla „Rīgas Laiks” vākos: semiotiskā analīze”, aptverot visus žurnāla vākus laika posmā no 1993. g. novembra līdz 2012. g. maijam. Darbs strukturēts četrās daļās – divās teorētiskajās daļās, metodoloģijas daļā un empīriskajā daļā. Teorētiskajās daļās apskatīta sociālas reprezentācijas teorija un tās nozīme kognitīvajās zinātnēs un medijos, kā arī konceptuālās metaforas teorijas būtiskākie aspekti, vizuālās un multimodālās metaforas un to nozīme izziņas procesos un mediju vēstījumos. Semiotiskā analīze veikta, izmantojot žurnāla „Rīgas Laiks” vāku vizuālo kontentanalīzi, kā arī interneta aptauju. Papildus veiktas dziļās, daļēji strukturētās intervijas ar žurnāla galveno redaktoru Uldi Tīronu, publicisti Inesi Zanderi un mākslinieku Juri Petraškeviču. Intervijas analizētas, izmantojot kritiskā diskursa analīzi. Darba nobeigumā secināts, kāda veida vizuālās metaforas veicina mediju vēstījuma efektivitāti.
Atslēgas vārdi: vizuālās metaforas, attēlotais lauks, mērķa lauks, metonīmijas, „Rīgas Laiks”, žurnāla vāki, kontentanalīze, denotācija, konotācija The theme of the master thesis is “Visual metaphors in the covers of magazine "Rīgas Laiks": a semiotic analysis”. The thesis is based on the covers of magazines published from November 1993 till May 2012. The thesis is built on four main parts – two theoretical parts, a part of methodology and a part where the results of research are described in details. The theoretical parts include information about social representation theory and its significance in cognitive sciences and in media. In addition, the theoretical parts include information about conceptual metaphor theory and its main characteristics, visual and multimodal metaphor theory and their importance in processes of perception and in media messages. A semiotic analysis is based on the visual content analysis of the covers of “Rīgas Laiks”. As well, it is based on the internet survey. The research is enforced by deep, semi-structured interviews of the executive editor Uldis Tirons, the publicist Inese Zandere and the artist Juris Petraškevičs. The interviews are analyzed by using critical discourse analysis. In the conclusion, the results show what kind of visual metaphors advance an efficiency of the media message.
Key words: visual metaphors, source domain, target domain, metonymies, “Rīgas Laiks”, covers, content analysis, denotation, connotation