Musulmaņi Latvijas nacionālajā dienas presē:mediju un auditorijas rāmējumi
Autor
Stičinska, Stella
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Šulmane, Ilze
Datum
2009Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba temats ir „Musulmaņi Latvijas nacionālajā dienas presē: mediju un auditorijas rāmējumi”. Darba mērķis ir izpētīt, kādi rāmējumi par musulmaņiem tiek izmantoti Latvijas nacionālajā dienas presē un kā tie ietekmē auditorijas uzskatus par musulmaņiem. Lai sasniegtu mērķi, darba teorētiskajā daļā tiek aplūkota akadēmiskā literatūra par mediju un auditorijas rāmējumiem, kā arī tiek apskatīti ārzemju pētījumi par musulmaņu reprezentāciju medijos. Tiek aplūkots, kā musulmaņu reprezentāciju medijos ietekmēja 2001. gada 11. septembra terorakts ASV, un kādi stereotipi sastopami mediju saturā. Pētījuma metodoloģijā tiek izmantota jaukto metožu pieeja: kvantitatīvā un kvalitatīvā, veicot preses publikāciju rāmējumu analīzi apvienojumā ar kontentanalīzi, un daļēji strukturētās intervijas ar lasītājiem. Preses publikācijas atlasītas par 2001. un 2008. gadu.
Pētījumā iegūti kvantitatīvi dati par publikāciju skaita sadalījumu presē. Apskatīta tēmu, vispārējo rāmējumu veidu, epizodisko un tematisko rāmējumu izmantošana publikācijās, kā arī iegūti kvalitatīvi dati par mediju tekstu saturu, un veiktas intervijas ar respondentiem. Preses publikācijās par musulmaņiem dominē starptautiski epizodiski notikumi un konflikta rāmējums, mediju saturā nokļūstot galvenokārt radikālā islāma pārstāvjiem. Mediju rāmējumu ietekme uz auditorijas pārstāvjiem ļoti atkarīga no to zināšanām un personiskās pieredzes, saskarsmes ar musulmaņiem.
Atslēgvārdi: mediju rāmējumi, prese, auditorijas rāmējumi, musulmaņi, islāms. The subject of the bachelor thesis is „Media and audience frames about Muslims in Latvian national daily press”. The objective of the bachelor thesis is to find out what media frames about Muslims are used in Latvian national daily press and what effect they have on the audience views about Muslims. The literature about media and audience frames is examined in the theoretical part of the paper. It also shows and discusses studies about representation of Muslims in media. The tragic event on 11th Septemer, 2001 in USA is considered in terms of influence on representation of Muslims. Methodological approach uses both quantitative and qualitative methods. Media publications are analysed by combining frame analysis and contentanalysis. Also semi-structured interviews with audience members are held.
As a result the quantitative data are gained about publications as well as qualitative data about media content. Also the use of thematic and episodic framing and general framing is under consideration. International episodic events and conflict framing are those prevailing in Latvian press about Muslims. Fundamental Islam is the one treated most often in media publications. Personal expierence and knowledge are those to influence the audience perception of media frames.
Key words: media frames, the press, audience frames, Muslims, Islam.