• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvantu klejošana grafos

Thumbnail
View/Open
302-23793-Sevcovs_Kirils_ks09091.pdf (716.6Kb)
Author
Ševcovs, Kirils
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Nahimovs, Nikolajs
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā darbā tiek pētīta meklēšana divdimensionālā režģi ar kvantu klejošanas palīdzību. Mums ir $N$ virsotnes, kas ir izkārtotas $\sqrt{N} \times \sqrt{N}$ režģī. Mēs meklējam uz šī režģa iezīmēto elementu ar kvantu klejošanas palīdzību. Šobrīd labākais algoritms atrod iezīmēto elementu pēc $O(\sqrt{N \log N})$ soļiem, un nav skaidrs, vai šis soļu skaits ir optimāls. Mēs mēģinam pieiet šai problēmai no divām pusēm --- pētot kvantu klejošanu asimetriskos (taisnstūra) režģos un klejošanu nejaušos grafos. Eksperimentu rezultātā tika atrasti trīs asimetrisko režģu gadījumi uz kuriem ir interesanti kvantu klejošanas rezultāti.
 
We study a quantum walk based search algorithm on a finite two-dimensional grid. The search problem is as follows: we have a search space of $N$ items arranged into two-dimensional $\sqrt{N} \times \sqrt{N}$ grid. We search for the marked element on this grid using a well known quantum walk algorithm. This algorithm finds the marked location in $O(\sqrt{N \log N})$ steps. Currently no one can either prove that this running time is optimal, or provide a better algorithm. We try to approach this problem from two sides --- quantum walks on assymetric two-dimensional grid, and quantum walks on randomly generated graphs. As a result of our experiments we have found three assymetric grids on which quantum walks show interesting results.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/21043
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [6025]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV