Ģeogrāfijas un dabaszinību mācību takas izveide Vestienas apkārtnē
Author
Švarcs, Juris
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Zelčs, Vitālijs
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Vestienas apkārtne rada ideālās iespējas realizēt ideju par ģeogrāfijas un dabas zinību mācību takas izveidi, kurā skolēni varētu gūt zināšanas tieši dabā. Taka ir iecerēta kā mācību taka ģeogrāfijas, bioloģijas un dabas mācības stundām, apvienojot to ar jau esošo ekoloģisko taku. Tieši šāda tipa takas (ģeogrāfijas mācību) Latvijā vēl nav izveidotas, tāpēc būs liels ieguvums, ne tikai Vestienas skolēniem, bet arī dos ierosmi citur veidot kaut ko līdzīgu. Šajā takā skolēni varēs ne vien apskatīt ģeogrāfiskos objektus dabā, bet arī veikt praktiskas darbības, analizēt dabas procesu likumsakarības.
Takas izveidošanas darbā pētīta Vestienas ciema apkārtne starp diviem ezeriem ne tikai no ģeogrāfiskā, bet ar no vēsturiskā viedokļa, jo arī cilvēks vēstures gaitā pārveido dabu. Šeit spilgts piemērs tam ir Ilziņa ezera izveidošanās pēc dzirnavu dambja uzbūvēšanas pirms vairāk nekā 200 gadiem. Apskatīta takas izglītojošā nozīme, tehniskās ierīkošanas jautājumi. Izplānotas konkrētas apmācību vietas un aprobētas kopā ar skolēniem mācību stundās un projektu dienās.
Atslēgas vārdi: ģeogrāfijas un dabas zinību mācību taka, stundas dabā, dabas klase, ekoloģiskā taka, ekoskola. .
Vestiena surroundings have the ideal possibilities to realize the idea about Geography and Nature Subject path, where pupils can get knowledge in connection with nature. This path is planned as an educational path for Geography, Biology and Nature Subject lessons, combining it with already existing ecological path. Just these kinds of paths are not formed in Latvia, that’s why it will be the benefit not only for Vestiena pupils, but for the students of other regions. At this path pupils will be able to watch geographical objects in nature, to do practical activities and to analyze the regularities of natural process.
During the process of the path organization the environment of Vestiena village between two lakes was researched not only from the geographical point of view, but from historical one, too, because people changed nature.
The bright example of it is Ilziņa Lake formed after mill dam building before 200 years.
Educational meaning of the path and technical questions of its organization are researched. Specific learning places are planned and tried together with pupils at the lessons and during project days.
Key words: Geography and Nature Subject path, lessons at the nature, nature class, ecological path, ecoschool.