Metakognitīvās stratēģijas un diskursa uztvere
Author
Mazure, Lilija
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Darbā tiek aplūkots psiholingvistikas pielietojums diskursa uztverē. Diskusija ir balstīta
uz metakognitīvu stratēăiju izpēti ‘domāšanas artikulācijas’ protokolos, kur tiek atspoguļotas
kognitīvas un metakognitīvas darbības teksta izpratnes laikā.
Darba mērķis ir pierādīt, ka diskursa apstrādes laikā aktīvais monitorings noved pie
aktīva metakognitītvo stratēģiju, kuras tieši iespaido sapratnes procesu, pielietojuma kognitīvo
procesu kontrolei.
Darbā ir izmantotas šādas metodes: atbilstošas literatūras analīze;‘domāšanas
artikulācijas’ protokolu un diskursa analīzes kvalitatīvās metodes, balstītas uz Tīrnija un Pērsona
(1983) un Flauera un Haisa (1981) izstrādātām struktūrām; un kvantitatīvās statistiskas metode.
Gan teorētiskajā, gan praktiskajā daļā iegūtie dati ir apkopoti darba nobeigumā. The present paper deals with the application of psycholinguistic approach to the analysis of discourse processing. The discussion is based on researching metacognitive strategies in think aloud protocols reflecting cognitive and metacognitive activities during the session of text comprehension.
The research is aimed to prove that during discourse processing active monitoring leads
to control over cognitive processes through active use of metacognitive strategies, which have a
direct impact on the process of comprehension.
The research methods applied are: the analysis of relevant literature, the qualitative
methods of think-aloud protocol and discourse analysis, based on Tierney and Pearson’s (1983)
and Flower and Hayes’s (1981) frameworks, and the quantitative statistical method. All the
findings of both theoretical and practical research are summarized in the concluding part of the
research.