Vidusskolēnu informētība par homoseksualitāti: Bauskas un Rīgas pilsētas gadījums
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
N/A
Abstract
Kopš 17. gadsimta sabiedrība ir piedzīvojusi izmaiņas seksualitātes jēdziena izpratnē. Tas noticis, sadalot seksualitāti divās atsevišķās daļās – normālajās un nenormālajās seksuālajās attiecībās. Līdz ar šo atdalīšanos radās negatīvi aizspriedumi un stereotipi par seksualitātes nenormālo pusi, tostarp arī par homoseksualitāti, kā arī apzināta informācijas noklusēšana par šīm nenormālajām attiecībām.
Tādējādi šī darba mērķis ir noskaidrot, vai jaunieši savos uzskatos par homoseksuāli orientētiem cilvēkiem pauž sabiedrībā iesakņojušos stereotipus, kā arī noskaidrot, vai jauniešu vecumposmā svarīgie informācijas avoti uztur šos stereotipus.
Lai izpildītu darba mērķi un pārbaudītu izvirzītās hipotēzes, izmantoju vienu no kvantitatīvo pētījumu metodēm – anketēšanu, kuras laikā aptaujāju Bauskas 1. vidusskolas un Rīgas 3. vidusskolas skolēnus.
Since the 17th century our society had experienced some changes in attitude towards person’s sexuality. This means that sexuality has been devided into two separate parts – normal and abnormal sexuality. This separation has encouraged the formation of stereotypes about abnormal sexual relations, like homosexuality, and made misinformation about this sexuality. The aim of this is to find out, do young people hold the most popular stereotypes about homosexuality, and do the most important information agents for young people maintain those stereotypes, too. To make the situation of Bauska 1st Secondary School and Riga 3rd Secondary School case clear, I have used one of the quantitative research methods – questionnaire to find out all necessary information to attain the aim of this paper.
Since the 17th century our society had experienced some changes in attitude towards person’s sexuality. This means that sexuality has been devided into two separate parts – normal and abnormal sexuality. This separation has encouraged the formation of stereotypes about abnormal sexual relations, like homosexuality, and made misinformation about this sexuality. The aim of this is to find out, do young people hold the most popular stereotypes about homosexuality, and do the most important information agents for young people maintain those stereotypes, too. To make the situation of Bauska 1st Secondary School and Riga 3rd Secondary School case clear, I have used one of the quantitative research methods – questionnaire to find out all necessary information to attain the aim of this paper.