Показать сокращенную информацию

dc.contributor.advisorAuers, Daunisen_US
dc.contributor.authorKoņiševska, Aijaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T08:04:03Z
dc.date.available2015-03-24T08:04:03Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.other15604en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22522
dc.description.abstractBakalaura darba tēma ir „Dzimumu līdztiesības politika Eiropas Savienībā”. Tēma tika izvēlēta, balstoties uz dzimumu līdztiesības aspekta iekļaušanu visās ES politikas jomās, vienlaicīgi paziņojot, ka dzimumu līdztiesības jautājums ir izvirzīts par vienu no prioritātēm. Vēl joprojām ir raksturīga zema sieviešu pārstāvniecība lokālā un starptautiskā mēroga parlamentos, lielās biznesa organizācijās un atbildīgos amatos. Tādēļ, lai noskaidrotu, kas tiek darīts šīs problēmas risināšanai ES ietvaros, bakalaura darba mērķis ir izpētīt galvenos dzimumu līdztiesības principus politikas dokumentu ietvarā un paredzētās rīcības īstenošanas instrumentus. Mērķa sasniegšanai tika izvirzīts pētnieciskais jautājums: Vai ES dzimumu līdztiesības politikas īstenošanas instrumenti atbilst izvirzīto mērķu īstenošanai, un cik veiksmīgi tas noris? Balstoties uz pētniecisko jautājumu, tika izvirzīta hipotēze: Dzimumu līdztiesības politikas mērķi ES netiek sasniegti, jo tie ir pārāk plaši formulēti, tādējādi netiek pielietoti atbilstoši realizācijas instrumenti. Darbā tika izpētīta dzimumu līdztiesības jēdziena attīstība feminisma teorijā un tā izpratne mūsdienās. Tāpat uzmanība tika pievērsta dzimumu līdztiesību sekmējošajiem un ierobežojošajiem faktoriem demokrātiskā valstī. Dzimumu līdztiesības jēdziena ieviešana un adaptācija ES politiku ietvarā sākās līdz ar pašiem pirmsākumiem - 1957.g. Tāpat ES ir paziņojusi par prioritātēm Pekinas deklarācijas rīcības platformas, ANO Konvencijas par jebkuras sieviešu diskriminācijas izskaušanu un ANO Tūkstošgades deklarācijas mērķu īstenošanu. Ir jāuzsver, ka visos trijos dokumentos ir iekļauts dzimumu līdztiesības aspekts un rīcība tā sekmēšanā, kā arī stratēģiju ieviešanas mehānismi un instrumenti. Tika raksturota arī EK loma dzimumu līdztiesības sekmēšanā un aktuālākās programmas ”Ceļveža sieviešu un vīriešu līdztiesībā (2006. – 2010.)” īstenošanā, kā arī realizācijas kritika. Pēdējā nodaļa bija veltīta iedzīvotāju un EP deputātu viedokļa noskaidrošanai pret dzimumu līdztiesības politiku ES ietvarā. Lielākā daļa piekrīt, ka nevienlīdzība ir izplatīta parādība un ir nepieciešama steidzama rīcība tās novēršanā. Tendences liecina, ka vairākums uzskata, ka nevienlīdzība ir mazinājusies pēdējos 10 gados. Lai gan atbalsta lielākas rīcības nepieciešamību no ES, tomēr ierindo to tikai 4. vietā starp lielāko devumu ieguldījušām organizācijām nevienlīdzības mazināšanā. Kopumā darbā izvirzītais mērķis ir sasniegts un hipotēze pierādījusies, ka Dzimumu līdztiesības politikas mērķi ES ietvarā netiek sasniegti, jo formulējums ir pārāk plašs un neskaidrs, tādējādi netiek izvēlēti un pielietoti atbilstoši realizācijas instrumenti.en_US
dc.description.abstractBachelor’s work theme is „Gender equality policy in European Union”. The theme was choused based on including gender equality in all areas of EU policies and putting this question to the one of EU priorities. There is still low representative level of women in local and international parliaments, business organizations and responsible positions. That’s the reason why it is important to clarify, what has been done in this case in EU. So, the aim of bachelor’s work is to explore the main principles of gender equality in frame of political documents and tools of expected action realization. To achieve the goal, there is raised a research question: If tools of realization the gender equality in EU is adequate for the implementation of aims and how successful it is proceeding? Based on research question, there has been nominated a hypothesis: Gender equality policy goals in EU have not been achieved, because of too wide formulation and using inadequate realization tools. There have been done research on gender equality concept development in feminism theory and understanding of it in nowadays. Also attention was paid to factors, which, from one hand, contribute gender equality and from other hand, which limit gender equality in democratic country. Implementation of gender equality concept was in 1957. EU have had announced about achieving aims of Beijing declaration action plan, UN CEDAW and Millennium goals. In all three documents are included gender equality aspect, action to promote that and implementation tools and mechanisms of strategies. There have been characterized the role of EC in contributing gender equality and realizing of program “Road map for Equality between women and men” and critics of it. The last chapter is devoted to explore the opinions of EU citizens and EP deputies against gender equality policy in frame of EU. Majority agrees that inequality is widespread phenomenon and there is a need of urgent action to counter it. Tendencies prove that most part of citizens though, that there is a decree of inequality in the last 10 years. There is a support in need of EU action to counter gender inequality; however respondents’ rand EU institutions just in fourth place on major contribution to counter gender inequality. In general, raised goal was achieved and hypothesis is proved, that the aims of gender equality policy in frame of EU have not been reached, because of too wide and unclear formulation, therefore the choused tools are inadequate for realization.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPolitikas zinātne (politoloģija)en_US
dc.titleDzimumu līdztiesības politika Eiropas Savienībāen_US
dc.title.alternativeGender equality policy in European Unionen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию