Televīzijā demonstrēto ārzemju seriālu patērēšana Latvijā: antropoloģiskais pētījums (20.gs. 80. g. beigas-90. gadi)
Autor
Roga, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zelče, Vita
Datum
2013Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darba mērķis ir atklāt, kāda loma Latvijas skatītāju dzīvēs un ilgtermiņa ietekmē uz tām bijusi TV demonstrētajiem ārzemju seriāliem 20. gs. 80. gadu beigās, 90. gados.
Teorijā aplūkota populārā kultūra, kultūras identitāte, televīzijas iztēlotā kopiena, kā arī televīzijas sociālais lietojums. Gūts ieskats par televīzijas pāreju no padomju uz pēcpadomju sistēmu un televīzijas seriālu vietu tajā.
Ar antropoloģisko pieeju veiktā pētījuma rezultāti liecina, ka televīzijā demonstrēto ārzemju seriālu patērēšana Latvijā bija populāra sociālā aktivitāte. To apliecina stāstījumos atsegtā to aizrautīgā skatīšanās, regulārā pārrunāšana un ikdienas prakšu pakārtošana tiem. Tiem piedēvējama būtiska loma sociālās un kultūras vides maiņā – ikdienas dzīves rietumnieciskošanā un alternatīvu redzējumu radīšanā iepriekš kultivētajiem.
Atslēgvārdi: ārzemju seriāli, televīzija, patērēšana, populārā kultūra, pēcpadomju telpa The aim of the master thesis is to find out to what extent the foreign TV series broadcasted on television in the late 80's and 90's of the 20th century have influenced the lives of Latvian viewers.
In the theoretical part a popular culture, a cultural identity, a television imaginary community, as well as the use of social television, the overview of television transition from Soviet to post-Soviet system, and the place of television series within it are described.
The findings made by antrophological approach show that consumption of foreign TV series was a popular social activity. This is evidenced by the stories depicting the passionate viewing, discussing and regular daily practice subordination to them. They played a key role attributed to the shift of social and cultural contexts – in Westernization of everyday life and creation of alternative visions towards previously cultivated.
Keywords: foreign TV series, television, consumption, popular culture, post-Soviet space