Bāzes līmeņa kategorijas ziņojumu efektivitāte vides reklāmās: 2011.– 2012. gada sociālo reklāmu analīze
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
N/A
Abstract
Bakalaura darba "Bāzes līmeņa kategorijas ziņojumu efektivitāte vides reklāmās:
2011.– 2012. gada sociālo reklāmu analīze" mērķis ir noskaidrot kategorizācijas līmeni
sociālo kampaņu vides reklāmās Latvijā, veicot aprakstošu pētījumu. Darbā ir izvirzīta
hipotēze, ka sociālo reklāmu efektivitāte balstās bāzes līmeņa kategorijas ziņojumos. Darbā
izmantotas E. Rošas prototipu un bāzes līmeņa teorijas, sociālā mārketinga pieejas, savukārt
semiotikas teorijas skatītas galvenokārt U. Eko, F. de Sosīra, D. Čandlera un Č. Pīrsa
piedāvātajā skaidrojumā.
Pētījums ir veikts, izmantojot vizuālo kontentanalīzi, fokusa grupas, daļēji strukturētās
intervijas un anketēšanu. Pētījuma rezultātā izvirzītā hipotēze ir apstiprinājusies.
Atslēgvārdi: uztvere, kategorizācija, vizuālā komunikācija, vides reklāma, efektivitāte
The aim of the Bachelor thesis "Effectiveness of basic-level category messages in outdoor advertisements: An analysis of social advertisements 2011–2012” is to ascertain the level of categorization in social outdoor advertisments in Latvia by carrying out a descriptive research.The proposed hypothesis of this work is that the effectivenes of social avertising depends on basic-level category messages. Used in the work are E. Rosch's prototype and base level theories, social marketing approaches, while from the semiotics perspective theories of the work of U. Eko, F. de Saussure, D. Chandler, C. Pierce were mainly applied. The research is carried out using content analysis, focus groups, partially structured interviews and questionaires. The proposed hypothesis has been proven. Keywords: perception, categorization, visual communication, outdoor advertising, efficiency
The aim of the Bachelor thesis "Effectiveness of basic-level category messages in outdoor advertisements: An analysis of social advertisements 2011–2012” is to ascertain the level of categorization in social outdoor advertisments in Latvia by carrying out a descriptive research.The proposed hypothesis of this work is that the effectivenes of social avertising depends on basic-level category messages. Used in the work are E. Rosch's prototype and base level theories, social marketing approaches, while from the semiotics perspective theories of the work of U. Eko, F. de Saussure, D. Chandler, C. Pierce were mainly applied. The research is carried out using content analysis, focus groups, partially structured interviews and questionaires. The proposed hypothesis has been proven. Keywords: perception, categorization, visual communication, outdoor advertising, efficiency