Ritualizētu uzvedības formu izmantošana reklāmās
Autor
Vecgaile, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zitmane, Marita
Datum
2010Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Akadēmiskā darba tēma ir „Ritualizētu uzvedības formu izmantošana reklāmās”. Patērētāji no reklāmām mācās ritualizētas uzvedības un formas un lieto produktu kā rituāla artefaktu. Patērētājam ir savi rituāli, kuri var būt gan biežāk, gan retāk veikti, bet rituāls ir iemācīts, aizgūts. Darbā aplūkots kā reklāma, kā komunikācijas modelis, māca rituālu. Rituālas uzvedības formas, kas iekļautas reklāmā, noteikti ir ar simbolisku nozīmi un produkts vai pakalpojums ir rituāla artefakts.
Darbs apkopotā veidā atspoguļo rituāla daudzveidības šķautni- ritualizētas uzvedības formas reklāmā. Tajā tiek aptverta rituāla dažādā definēšana un tā mijiedarbība ar reklāmu, skaidrojot rituālas uzvedības formas reklāmās un to iemācīšanu patērētājam. Tāpat iepazīstina ar reklāmas efektivitātes, pārliecināšanas priekšnosacījumiem un skaidro mācīšanās teoriju atbilstību ritualizētu uzvedības formu iemācīšanā patērētājam. Metodoloģija atspoguļo kvalitatīvās kontentanalīzes un strukturēto interviju pielietojamību pētījumā.
Pētījumā ir noskaidrota reklāmu atbilstība rituālam pēc kritērijiem, kas balstīti uz E. Rotenbūlera un D. Rūka rituāla izdalītajām pazīmēm un definīcijām. Tāpat tajā tiek noskaidrots vai patērētāji iemācās ritualizētas uzvedības formas no reklāmas vēstījuma un vai rituāla veikšanai izmanto reklamēto produktu. Pētījuma ietvaros tiek analizēta pārliecināšanas, reklāmas efektivitātes un mācīšanas loma reklāmas komunikācijā, kas nodod vēstījumu par ritualizētām uzvedības formām.
Atslēgvārdi: rituāls, ritualizētas uzvedības formas, reklāma, pārliecināšana, mācīšana. Academic paper’s theme is „Usage of ritualized behavioral Forms in the Advertisement". Consumers are learning from the advertisements ritualized behavior and use the product as a ritual artifact. Potential and existing customers have their own rituals, which are often taught by the message in advertisement. Ritual forms of behavior, which are included in advertising, are with symbolic meaning and the product or service is artifact of ritual, but the message in advertisement teach to rhythmically repeat this behavior.
Paper in whole reflects the diversity of ritual. Ritualized forms of behavior in advertising are discussed in this study. The paper covers the use of a different definition of ritual and its interaction with the advertisements, explaining ritual forms of behavior in advertising and it’s teaching to consumer. Also presents the effectiveness of advertising, persuasion, and explains the theory of learning of ritualized behavior forms to customer. The methodology reflects the qualitative content analysis and structured interviews usability in this study.
The study clarifies relevance of advertisement to rituals after the criteria based on E. Rothenbuhler and D. Rook definitions and signs of the ritual. Also, it clarifies whether consumers learn ritualized behavioral forms from message of advertisement, or the ritual requires usage of the advertised product. In this study, persuasion, efficiency and role of learning is analyzed in advertising with signs of ritual.
Key words: ritrual, ritualized behavioral forms, advertisement, pesrsuasion, learning.