Cigarešu iepakojuma dizaina nozīme cigarešu zīmola tēla veidošanā patērētāja uztverē
Autor
Ošiņa, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zitmane, Marita
Datum
2006Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Šī bakalaura darba pētāmā problēma ir aplūkot preču iepakojumu un tā dizainu kā vienu no mārketinga programmām, kas savukārt ir nozīmīga sastāvdaļa produkta virzīšanā tirgū un zīmola tēla veidošanā patērētāja uztverē. Kā darba mērķis ir veikts teorētisko nostādņu atspoguļojums un analītiska pētījuma veikšana, atainojot iepakojuma dizaina izveides kritērijus, to nozīmi un nepieciešamību gan produkta virzīšanā, gan zīmola tēla radīšanā un attīstīšanā. Turklāt darba ietvaros aplūkots un pētīts tieši cigarešu marku iepakojums, tā dizains un dizaina vienotība ar šo marku pozicionējumu un reklāmas vēstījumiem. Bakalaura darba analītiskā daļa ar kvantitatīvo metožu pielietojumu, grafisku un ilustratīvu ievākto datu atainojumu un secinājumiem ir veltīta tam, lai pārbaudītu darba ietvaros aplūkotās teorētiskās nostādnes, lai atainotu pētniecisko problēmu, lai sasniegtu darba mērķi un pārbaudītu, kāda ir iepakojuma dizaina nozīme pētījumam atlasīto konkrēto cigarešu marku tēla veidošanā; cik svarīgs ir cigarešu iepakojuma dizaina patērētāja uztveres veidošanā par konkrētajiem cigarešu zīmoliem, kā arī atspoguļojums, kā tabakas izstrādājumu iepakojuma dizains ataino produkta un zīmola vērtības.
Balstoties uz vairāku autoru akadēmisko literatūru, tiek atainota mārketinga jēdziens, mērķi un koncepcijas, tirgus segmentācija un preces mērķa grupas atlases nosacījumi, patērētāja loma un uzvedības, izvēles veikšanas, pirkšanas paradumu un rīcības modeļu veidojošie nosacījumi, mārketinga komunikācijas programmu izveide, kā arī produkta iepakojuma funkcijas, produkta iepakojums kā komunikācijas un reklāmas platforma un produkta iepakojums kā komunikācijas kanāls zīmola tēla veidošanai patērētāja uztverē.
Bakalaura darba analītiskajā daļā aplūkots eksistējošs, agrāk veikts kvantitatīvs cigarešu marku pētījums. Darba ietvaros pētījuma dati un rezultāti ir apkopoti un analizēti, izdarot secinājumus. Lai pārliecinātos, kā šādi pētījumi tiek veikti, kā tiek veidota tiešās intervijas anketa un kā dati tiek iegūti un apkopoti, tika veiktas papildus trīs tiešās jeb aci-pret-aci intervijas. Iegūtie dati tika apkopoti un ilustratīvi atainoti kopā ar eksistējošā pētījuma rezultātiem, salīdzināti un uz tā pamata pārbaudīti teorētisko nostādnes un apgalvojumi, un atbildēts uz jautājumiem, kas izvirzīti šī pētnieciskā darba konceptuālajā uzbūvē un mērķos: kāda ir iepakojuma dizaina nozīme pētījumam atlasīto konkrēto cigarešu marku tēla veidošanā; cik svarīgs ir cigarešu iepakojuma dizaina patērētāja uztveres veidošanā par konkrētajiem cigarešu zīmoliem, kā arī atspoguļojums, kā tabakas izstrādājumu iepakojuma dizains ataino produkta un zīmola vērtības. SUMMARY
The communication issue of this Bachelor diploma work piece of work is to inspect the product packaging and the packaging design as the one of the marketing programs, which is significantly important component in order to promote the product in the market and to build the brand in the consumers’ perception. The objective of this Bachelor diploma work to convey the theoretical approaches and to do an explorative research, thus portraying the essential criteria of the packaging design development, its importance and necessity in both promoting the products and creating and developing the brands. Besides within the framework of this Bachelor diploma work a research has been held on the cigarettes packaging, its design and the integrity among between the design, the brand positioning and communication message.
The empirical part of this Bachelor diploma work is testing the theoretical constructs, is reflecting usage of the quantitative research methods, is showing the graphical and illustrative portrait of the gathered data and is summarizing the conclusions in order to explore the communication issue of diploma work, to achieve the objective of diploma work and to verify, what is the packaging design role of the selected cigarette brands, what an importance the packaging design makes in the consumers’ perception particularly on the selected cigarette brands and how the design of a tobacco product conveys the product characteristics and brand values.
The empirical part is made of two parts: there are analysis held on already existing cigarettes brands research as well as a test research is done based on the quantitative research method face to face interview in order to verify the way of doing the research and to see the differences and make the conclusions, analyzing the data of existing and the brand new carried research.