• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sižetu lomu rotaļas nozīme 4 - 5 gadus vecu bērnu runas attīstībā

Thumbnail
View/Open
299-9453-Lapinska_Aiga_SocP030032.pdf (610.1Kb)
Author
Lapinska, Aiga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vugule, Ērika
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Nosaukums: Sižetu lomu rotaļu nozīme 4 – 5 gadus vecu bērnu runas attīstībā. Autore: Aiga Lapinska Zinātniskā darba vadītāja: Mag. pead., Ērika Vugule Darba apjoms: 66 lpp., 6 tabulas, 12 attēli, analizēti 32 literatūras avoti, 6 pielikumi. Atslēgu vārdi: bērns, runa, attīstība, sižetu lomu rotaļas. Pētīta sižetu lomu rotaļu ietekme uz 4 – 5 gadus vecu bērnu runas attīstību. Petījuma daļa balstās uz D.Lieģenieces, I. Nazarovas, R. Kaņepējas, A.Šponas, I. Elnebijas, V. Rūķes – Draviņas, I. Zaķes, D. Dzintares, I. Stangaines atziņām. Darba teorētiskajā daļā analizēti šādi jautājumi: •runas attīstības pamatuzdevumi; •4 – 5 gadus vecu bērnu runas attīstības īpatnības; •rotaļu nozīme pirmsskolas vecuma bērnu attīstībā; •sižetu lomu rotaļas pirmsskolas vecuma bērnu runas attīstībā. Praktiskajā daļā izmantotas sekojošas metodes: •vecāku anketēšana; •pedagoģiskais novērojums; •sarunas ar bērniem; •bērnu praktiskās darbības rezultātu izpēte. Secinājumi: Balstoties uz pētījumā iegūtajiem rezultātiem, varu secināt, ka sižetu lomu rotaļām ir liela nozīme 4 – 5 gadus vecu bērnu runas attīstībā. Praktiskā izpēte apliecināja, ka sižetu lomu rotaļas attīsta gan bērna runu, domāšanu un emocijas, gan saskarsmes prasmes un fantāziju. Pētījuma hipotēze apstiprinājās.
 
Name of the work: Sign of games of subject roles in speech of 4-5 years old children development. Author: Aiga Lapinska Foreman of the scientific work: Mag. pead., Ērika Vugule Work amount: 66 pages., 6 charts, 12 images, 32 literature sources are analysed,6 annex. Key words: child, speech, development, games of roles of subject. To probe influence of games of roles of subject on speech of 4-5 years old children development. A research department leans on D.Lieģenieces, I. Nazarovas, R. Kaņepējas, A.Šponas, I. Elnebijas, V. Rūķes – Draviņas, I. Zaķes, D. Dzintares, I. Stangaines conclusions. In work theoretical part are analysed following questions: •Basic task of speech development; •Speech of 4-5 years old children development features; •Sign of games in development of children of preschool age; •In speech of children of games of subject roles preschool age development. In work practical part are used following methods: •Questionnaire of parents; •The pedagogical estimation; •Talks with a child; •Research of results of the infantilie practical action. Conclusion: Leaning on the results obtained in research, can draw conclusion, that a large sign in the game of roles of subject in speech of 4-5 years old children development. The practical research asserted, that the games of roles of subjects develop infantilie speech, thought and emotions, and communication skills and fantasies. A research hypothesis confirmed.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/24826
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV