Politiskās retorikas valodnieciskais stils
Author
Vecgaile, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Roziņa, Gunta
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Politiķis un publiskā runa šķiet divas savstarpēji neatdalāmas vienības. Politiķa darba pienākumos ietilpst daudzveidīgu darbības plānu izstrāde un to tālāk virzīšana uzrunājot sabiedrību, lai panāktu tās atbalstu. Politiķi izmanto dažādus valodnieciskus paņēmienus, lai ietekmētu sabiedrības viedokli. Tādējādi, bakalaura darba mērķis ir identificēt inversijas, savrupinājuma, paralēlisma, hiasma, atkārtojuma, sablīvējuma, intrigas, gradācijas un antitēzes esamību B. Obamas valodā 2008. gada ASV Prezidentālo debašu laikā, lai noteiktu, kurš no tiem ir visbiežāk izmantots. Tālāk, analizēt visbiežāk izmantotā sintaktiskā stilistiskā izteiksmes līdzekļa ietekmi veidot sabiedrības viedokli. Iegūtie rezultāti liecina, ka sintaktiskais stilistiskās izteiksmes līdzeklis atkārtojums sastopams visbiežāk un atkārtojums visbiežāk tiek izmantots, lai saistītu klausītāja uzmanību izteikuma atslēgas vārdiem un galvenajām idejām. A politician and public speech seem to be two inseparable entities. A profession of a politician involves developing various policies and furthering these policies through public speeches to receive public acceptance. Politicians employ various linguistic instruments to influence public opinion. Thus, the purpose of the Bachelor Thesis has been to identify stylistic inversion, detached construction, parallel construction, chiasmus, repetition, enumeration, suspense, climax and antithesis in Barack Obama’s language during the United States of America Presidential debates held in 2008 in order to determine which one is the most frequently used in the observed speech. Further, to examine the potential of the selected syntactical stylistic device to shape the public’s view. The obtained results show that the syntactical stylistic device repetition prevails and repetition is most often employed to fix the listeners’ attention on the key-words and on the main ideas of the utterance.