Vizualizācijas aspekti E. Ādamsona noveļu krājumā „Smalkās kaites”
Author
Krievāne, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kušnere, Sigita
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Atslēgvārdi: vizualitāte, estētika, vide, semiotika, fotogrāfija
Darba mērķis: izpētīt, cik krājuma „Smalkās kaites” teksts piesātināts ar vizuāliem redzes aspektiem un izprast, kādā veidā un ar kādu mērķi E. Ādamsons tos veidojis.
Analīze veikta, izdalot atsevišķus vizuālos uztveres aspektus: tēlu ārējo vizualitāti un objektu ārējo vizualitāti, kas izteikti un papildināti ar maņu tēliem un kultūras kodiem.
Darba uzdevumi: izpētīt teorētisko literatūru, tekstā atrast izteiksmīgākos piemērus, pētīt, kā aspekti pasniegti, secināt, kādu informāciju tie sniedz.
Noveles tiek pētītas pēc Ādamsona valodas līdzekļu principa izmantojuma, jo šis aspekts Ādamsona daiļrades ietvaros pētīts maz.
Vizualitātes izpētes dēļ, tekstu uztver kā attēlu, tādēļ izmantota attēlu nozīmes atšifrēšanas metode – semiotika un teksta analīzes metode, kas sniedz iespēju no attēliem iegūt atziņas, kuras sistēmiski konstruē un kur tiek pieņemts, ka attēlus var interpretēt kā sava veida vizuālu tekstu.
Key words: visualisation, aesthetics, environment, semiotics, photography
The goal of the bachelor thesis: to find out to what degree the text of Eriks Ādamsons’ collection of short stories "Smalkās kaites" is saturated with the aspects of visualization and to understand how and why the author has created the aspects under discussion.
The analysis was carried out by distinguishing aspects of visualization: the external visualisation of the characters and the external visualisation of the objects which includes culture codes and senses.
The research objectives: to read and analyse the relevant literature, to spot the most expressive examples in the text, to analyse how the aspects are presented and to conclude what type of information the aspects provide.
The collection of short stories is analysed according to the use of the principle of the linguistic means because the particular aspect is scarcely analysed in the works of Ādamsons.
The text is perceived as an image due to the analysis of visualisation, therefore the method of the decryption of the meaning of images is used – semiotics and text analysis method where the conclusions are made from the images which are constructed in a system in which it is assumed that images can be interpreted as a kind of visual text.