Nacistiskās Vācijas kā uzvarētāja naratīvs laikrakstā "Tēvija" (1941 - 1943)
Author
Babrova, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zelče, Vita
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba „Nacistiskās Vācijas kā uzvarētāja naratīvs laikrakstā „Tēvija” (1941.-
1943.gads)” mērķis ir atspoguļot, kā Latvijas laikrakstā „Tēvija” tiek propagandēts Vācijas-
PSRS potenciālā kara uzvarētāja – Vācijas tēls, kā arī demonstrēt šāda veida publikāciju
regularitāti. Ar naratīva analīzes un kontentanalīzes palīdzību tiek pētītas 38 laikraksta
„Tēvija” publikācijas laika periodā no 1941. gada jūlija līdz 1943. gada janvārim, lai
noskaidrotu, kā tajās izteikta propaganda. Par darba teorētisko pamatojumu izvēlēta teorija
par propagandu un naratīvu. Darba struktūra sastāv no teorētiskās daļas, metodoloģiskās
daļas, laika periodu aprakstošās daļas un empīrisko pētījumu rezultātiem. Pētījumā iegūtie
rezultāti liecina par propagandisku rakstu sistemātisku publicēšanu laikrakstā „Tēvija”
analizējamajā laika periodā, tādā veidā demonstrējot Vācijas ieinteresētību Latvijas
iedzīvotāju pārliecināšanā par nacistu ideoloģijas pozitīvismu. Publikāciju satura analīzes
rezultāti pierāda, ka propaganda laikrakstā „Tēvija” izteikta kā ienaidnieku demoralizējošs
faktors ar mērķi iegūt Latvijas iedzīvotāju atbalstu, regulāri uzsverot, ka Vācija ir vienīgais
iespējamais Otrā pasaules kara uzvarētājs.
Atslēgas vārdi: vācu armija, Hitlers, Vadonis, uzvara, boļševiki, propaganda The aim of this bachelor thesis „The Narrative of Nazi Germany as a Victor in the
Newspaper “Tēvija” (1941-1943)” is to show, how the image of the potential winner of the
Second World War – Germany is propagated in the Latvian newspaper “Tēvija”, as well as to
verify that this propaganda is performed on a regular basis. Using the narrative analysis and
content analysis, 38 publications of the newspaper “Tēvija” issued between July 1941 and
January 1943 that contain propaganda are explored. The theoretical base of this thesis is the
theory on propaganda and on narrative. The thesis consists of a theoretical part, identification
of the methodology, description of the chosen time period, as well as an analysis of empirical
findings. The findings show that there are publications with the characteristics of propaganda
published on a regular basis in the newspaper “Tēvija” during the time period analyzed in
such a way demonstrating Germnay’s interest in convincing the inhabitants of Latvia about
the positivism of Nazi ideology. The analysis of the content of publications shows, that
propoganda in the nespaper „Tēvija” is pronounced as demoralizing factor of the enemy with
the aim to gain the support of the inhabitants of Latvia by emphasizing that Germany is the
only possible winner of the Second World War on a regular basis.
Key words: Nazi Germany’s army, Hitler, Leader (Fuhrer), victory, Bolsheviks,
propaganda