Mārketinga komunikācija Latvijas piena produktu tirgū 2005.gadā
Autor
Vanaga, Asnate
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Mozers, Miervaldis
Datum
2006Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba „Mārketinga komunikācija Latvijas piena produktu tirgū 2005.gadā” tēma tika izvēlēta, turpinot 2005.gadā izstrādāto kursa darbu “Krāsa kā būtisks komunikācijas līdzeklis piena produktu noformējumā”. Taču šogad akcentēju ne tikai krāsas nozīmību vai nesvarīgumu, bet analizēju formas (iepakojuma) un zīmola lomu Latvijas piena produktu tirgū, konkrēti pētot lielāko piena ražotāju a/s “Rīgas piena kombināts”, a/s „Rīgas piensaimnieks” un „Valmieras piens” piena produkciju, kā arī, anketējot patērētājus un ekspertus un analizējot viņu viedokli.
Darba tapšanas gaitā, apskatīju vairākus mārketinga komunikācijas modeļus, lai pētītu produktu pozicionēšanu tirgū un vienlaikus izprastu, kas nepieciešams uzņēmumam, lai veiksmīgi pārdotu savu produktu, kā arī, kas ir tie aspekti, kam uzmanību pievērš patērētājs.
Analizēju arī lielāko Latvijas piena ražotāju produkcijas iepakojumu, tiem izvēlētās krāsas un secināju, ka uzņēmumu iepakojuma veidotāji īpaši neņem vērā, kādas ir patērētāju asociācijas ar krāsu, bet tā tiek izraudzīta pēc iespējas dažādāka un koncentrētāka, nepiesārņojot ar raibiem attēliem un uzrakstiem iepakojuma vāciņu un kārbas vai pakas malas. Kā arī ražotie iepakojumi ir ērti lietošanai, uzņēmumi seko līdzi jaunajām tendencēm un patērētāju vēlmēm produktu iepakošanā. Uzņēmums izmanto ne tikai iepakojumu un tā krāsu variācijas, bet arī paša produkta krāsa kalpo par iepakojuma krāsas noteicēju. „Rīgas piena kombināts” visiem vienas sērijas produktiem ietur vienu iepakojuma stilu. Patērētājs, kas lieto šos produktus viegli atpazīst vajadzīgo. Turklāt ļoti pozitīvi, ka uzņēmums domā par patērētāju ērtumu – piena iepakojumiem ir vāciņi iepakojuma augšpusē, tāpat arī krējumam tiek izmantots abu veidu vāciņš, gan vienreiz noplēšams, gan atkārtoti uzliekams, lai produktu pēc tā atvēršanas vēl būtu iespējams lietot vairākkārt. Tāpat arī jogurtam iepakojuma augšpusē ir korķītis kā pudelei, lai jogurta neizlietošanas gadījumā to varētu saglabāt noslēgtā iepakojumā.
Jāsecina, ka, tā kā krāsa ir vairāk uz psiholoģiskajām un cilvēka kultūras īpatnībām balstīts reklāmas līdzeklis, tad ir grūti paredzēt, kāda varētu būt konkrētās krāsas ietekme uz noteiktu cilvēku. Viss atkarīgs no patērētāja emocionālā stāvokļa, viņa iepriekšējās pieredzes. Ir iespējams veikt tikai aptuvenus pētījumus un izdarīt aptuvenus secinājumus. Iespējams, šo pašu pētījumu veicot pēc gada, rezultāti varētu būt atšķirīgi. The theme of my bachelor paper is Marketing Communication in milk product market of Latvia in year 2005.
I was researching marketing communication of milk products in Latvia, emphasizing colour of the product, its brand, and its package.
The bachelor paper is structured in two parts: the first part contains theoretical information; the second part contains the analysis of empirical material.
In the theory part of my paper I wrote about most popular marketing communication theories by Philip Kotler, because marketing communication contains branding, packaging and products colour also.
In order to do my research in second part I used the quantitative (field study) and qualitative (in-depth interviews) research strategy.
Almost all respondents were telling that most important for them when buying milk product is brand, than products volume and third most important factor is colour.
My hypothesis is that package and brand in milk product market should be recognizable and well known, but package colour should be diverse from concurrent colour. It proved partly true because respondents didn’t mention package as one of important factors, but all other were mentioned as important ones.
In the same time all advertising experts mark that colour isn’t the one of importance, because more attention consumer pays for package and brand. Only suggestion for colour from experts – milk products should be in eatable colour.