Pirmskolas izglītības iestāde kā bērnu socializācijas aģents
Author
Vīgante, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zobena, Aija
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbā „Pirmskolas izglītības iestāde kā bērna socializācijas aģents” tiek skatīts bērna socializācijas process pirmskolas izglītības iestādē, vērtēta pirmskolas izglītības iestāde kā bērna socializācijas aģents. Darbā kā pētījuma metodes tiek izmantotas: dokumentu analīze, statistikas datu analīze un ekspertu intervijas.
Darba mērķis ir apskatīt, analizēt un izvērtēt pirmskolas izglītības iestādi kā bērna socializācijas aģentu. Darbā tiek izvirzīti sekojoši uzdevumi: 1) Izanalizēt socioloģisko un psiholoģisko literatūru, dažādas attīstības un socializācijas teorijas; 2) Izvērtēt Latvijas Republikas izglītības sistēmas pamatnostādnes, mērķus, uzdevumus, programmas un attīstības prioritātes; 3) Veikt kvalitatīvās ekspertintervijas; 4) Analizēt pirmskolas izglītības iestādi kā bērna socializācijas aģentu izmantojot gan teorētisko, gan lauku darbā iegūto informāciju.
Darbs sastāv no septiņām pamatdaļām: 1) Identitātes attīstība, socializācija un socializācijas aģenti; 2) Ārvalstu pieredze; 3) Metodoloģija; 4) Izglītības sistēma Latvijā; 5) Pirmskolas izglītības institucionālā struktūra; 6) Pirmskolas izglītības iestāžu veidi, mērķi, uzdevumi un to nozīme bērna socializācijas procesā; 7) Interviju analīze.
Darba galvenie secinājumi ir šādi: pirmskolas izglītība ir nozīmīga bērna attīstības un socializācijas procesa sastāvdaļa. Pirmskolas izglītības iestāde ir būtisks bērna socializācijas aģents, jo nodrošina bērna socializācijas procesu, socializācijas procesam labvēlīgu vidi, ko nevar aizstāt tikai vecāki vai aukle. Tieši vienaudžu vide, kontakti, savstarpēja komunikācija, izglītības nodarbības, kopējas rotaļas ir pirmskolas vecuma bērna socializācijas procesa pamatelementi, ko nodrošina pirmskolas izglītības iestāde kā bērna socializācijas aģents. The Bachelor Paper “Educational nursery school as an agent of children’s socialization” consists of analysis of the process of children’s socialization in educational nursery school, and includes examine of educational nursery school as an agent of socialization. As the methods of this research there are applied analyses of documents, examine of statistical data, and interviews of experts.
The main goal of this research is to analyze and evaluate educational nursery school as an agent of children’s socialization. There are following sub-tasks: 1) Make analysis of sociological and psychological literature, examine various theories of development and socialization; 2) evaluate basic points, goals, tasks, programs and development priorities of educational system in Latvia; 3) give qualitative express interviews and analyze them; 4) analyze educational nursery school as an agent of children’s socialization using both theoretical materials and information acquired in practice.
The research comprises seven parts: 1) Development of identity, socialization and agents of socialization; 2) experience gained abroad; 3) methodology 4) Educational system in Latvia; 5) institutional structure of preschool education; 6) goals, tasks and division of educational nursery institution, their essence in the process of children’s socialization; 7) Analysis of interviews.
The main conclusions of this work are as follows: preschool education is integral component of process of children’s development and socialization. Educational nursery school is essential agent of children’s socialization as it ensures the process of children’s development and socialization which cannot be substituted/ replaced only by parents or baby-sitter.
Educational nursery school as an agent of children’s socialization consists of several basic elements which include society of contemporaries, relationships, reciprocal communication, education and common play.