Biežāk sastopamās komunikācijas barjeras sociālā darba procesā darbā ar indivīdu
Author
Ponomarjova, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Apine, Evija
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma ir „Biežāk sastopamās komunikācijas barjeras sociālā darba procesā darbā ar indivīdu”. Lai sasniegtu diplomdarbam izvirzīto mērķi – pētīt biežāk sastopamās komunikācijas barjeras sociālā darba procesā darbā ar indivīdu, tiek veikta teorētiskās literatūras analīze, izmantota novērošanas metode un daļēji strukturētās intervijas.
Diplomdarba teorētiskajā daļā tiek analizēts komunikācijas jēdziens sociālā darba kontekstā, iekļaujot komunikācijas veidu un mērķu analīzi. Tiek aplūkoti komunikacijas procesa posmi, sīkāk analizējot informācijas atlasi un kodēšanu, informācijas pārsūtīšanu, dekodēšanu un uztveršanu. Veicot teorijā biežāk pieminēto komunikācijas barjeru analīzi, tabulas veidā tiek aplūkoti katras barjeras rašanās iemesli ar konkrētiem piemēriem no prakses. Atsevišķa nodaļa veltīta vienai no svarīgākajām komunikācijas procesa sastāvdaļam – prasmei klausīties.
Empīriskajā daļā tiek pētītas biežāk sastopamās komunikācijas barjeras sociālā darba procesā darbā ar indivīdu vienā no Rīgas sociālā dienesta Latgales rajona nodaļām. Veikta intervijās ar sociālā dienesta klientiem iegūto datu analīze. Aprakstīts un analizēts sociālo darbinieku viedoklis par komunikācijas barjerām sadarbības procesā ar klientiem.
Sociālā darbinieka un sociālā dienesta klienta sadarbība ir process, kura laikā sociālais darbinieks profesionāli atlasa un veiksmīgi pielieto efektīvas komunicēšanās metodes un prasmes, lai palīdzētu klientam, motivētu to mērķtiecīgi risināt savas sociālās problēmas, izmantojot pieejamos resursus un līdzdarbības pasākumus, kuri klientam ir pieņemami un saprotami. Graduation work’s theme ” The most common communication barriers during process of social service work with an individual”. To achieve the set targets in graduation work – to examine the most common communication barriers during process of social service work with an individual – theoretical literature has been analysed, has been used observation method and partially structured interviews.
Theoretical part of graduation paper carries out the analysis of communication concept in the context of social service work, including analysis of communication ways and targets.
Several communication process stages are viewed, analysing in detain the information selection and coding, information sending, decoding and perception. Analysing communication barriers mostly mentioned in theory was created a chart that shows reasons how each barrier is originated with exact examples in practice.
A separate chapter is devoted to the one of the most important components of communication process – ability to listen.
Experiential chapter carries the analysis of the most common communication barriers during social service work with an individual in one of the Riga social service Latgale region departments. Carried out the analysis of data, gathered during interviews with social service clients. Described and analysed social service workers’ opinion in regards to communication barriers during collaboration process with clients.
Collaboration between social service worker and social service client is a process, during which social worker professionally selects and effectively uses communication methods and skills to help client, to motivate it to purposefully solve its social problems, using the available resources and alongside activities, which are acceptable and understandable for a client.