Konfliktsituācijas un to risināšanas veidi sociālajā darbā ar klientu mikrolīmenī
Author
Pārupe, Olita
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Apine, Evija
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats ir „Konfliktsituāciju un to risināšanas veidi sociālajā darbā ar
klientu mikrolīmenī”. Darba mērķis ir pētīt konfliktsituāciju un to risināšanas veidus sociālajā
darbā ar klientu mikrolīmenī.
Diplomdarbs sastāv no četrām nodaļām. Pirmajā nodaļā teorētiski ir analizēts konflikta
jēdziens un konflikta cēloņi, konflikta funkcijas, kā arī konflikta veidi. Otrajā nodaļā ir
analizēti biežāk sastopamie konfliktu cēloņi, kas pastāv tieši sociālā darba mikropraksē.
Trešajā nodaļā ir analizēti konfliktu risināšanas veidi un metodes, kuras sociālais darbinieks
var izmantot konflikta risināšanas procesā; plašāk raksturotas pārrunas un mediācija. Ceturtajā
nodaļā tiek dota atskaite par empīrisko pētījumu, kurā tiek noskaidroti biežāk sastopamie
konflikti starp sociālo darbinieku un klientu un to risināšanas veidiem.
Balstoties uz pētījumā iegūtajiem rezultātiem, diplomdarba autore secina, ka sociāliem
darbiniekiem konflikti biežāk veidojas dēļ klienta negatīvām rakstura īpašībām, tā rezultātā
netiek pildīti līdzdalības pienākumi. Konflikta situācijā sociālais darbinieks notikumu gaitu
var ietekmēt, parādot savu attieksmi un nostāju brīdī, kad sāk veidoties sadursme. Zināšanas
par konfliktu, tā dinamiku, raksturīgajām uzvedības taktikām un konfliktu risināšanas veidiem
ir pamats speciālistam attiecīgajā brīdī atpazīt konflikta cēloni un adekvāti reaģēt.
ATSLĒGVĀRDI
Konflikts, konfliktu veidi, konfliktu risināšanas veidi, pārrunas, mediācija, sociālais darbs
mikrolīmenī. The title of diploma paper is "Conflict situation and resolution types in social work
with client at the micro level". The goal of this paper is to research conflict situations and
their resolution possibilities in social work at micro lever with clients.
Diploma paper consists of four sections. The first section describes the theoretical
concept of conflict, the cause of conflict, the functions of conflict and its kind. The second
section describes frequently encountered causes of conflict especially in social work micro
level practice. The third section describes analysis of resolution of conflict and methods
which a social worker can apply in the process of conflict resolution, with a focus on
discussion and mediation. The fourth section contains a report from the empiric research. It is
about frequently encountered conflicts between social worker and client and the resolution of
said conflict.
The author of diploma paper concludes, based on the results from the research that the
conflict in social work arises most frequently because of negative character traits of the client,
resulting in malformed collaboration. To influence the course of events of conflict situation
when a collision occurs, social worker may demonstrate his or her attitude and a firm stance.
Knowledge about conflict, its dynamics, characteristic behavior tactics and resolution of
conflict form a base for a specialist to identify the cause of conflict and to react adequately.
KEYS WORLD
Conflict, conflict kind, resolution of conflict, discussion, meditation, social work at micro
level.