Haņfeidzi uzskati par valsts pārvaldi
Author
Ivanovskis, Aleksejs
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Eihmanis, Kaspars
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs „Haņ Feidzi uzskati par valsts pārvaldi” veltīts Senas Ķīnas filozofam Haņ Fei un pārstāvētai domātāju skolai fadzja, jeb „likuma skola”.
Sniegts fadzja nosaukuma skaidrojums un izskaidrota Senas Ķīnas likuma atšķirība no Senas Romas likuma. Aprakstītas galvenās atšķirības starp „likuma skolu” un konfuciānismu un „likuma skolas” pamatjēdzieni, kā arī „likuma skolas” attīstības posmi un ievērojamākie „likuma skolas” pārstāvji.
Apskatīta Haņ Fei biogrāfija un ietekmēšanās no citām domātāju skolām, kā arī „Haņ Feidzi” traktāta autentiskums.
Tulkotas trīs nodaļas no „Haņ Feidzi” un piedāvāts nodaļu tulkojums latviešu valodā. Tie ir „Pārliecināšanas grūtības”, „Likumu un administratīvās sistēmas noteikšana”, „Pieci kaitēkļi”.
Izvēlētās nodaļas pamato kāpēc Haņ Fei bija „likuma skolas” domas kompilātors, kritiku pret konfuciānismu. Parāda Haņ Fei uzskatus par valsts pārvaldi, ar ko tautai jānodarbojas un kuras personas nav vēlamas valstij, kā arī kāpēc jāierobežo valsts iedzīvotāju izglītošanos. Bachelor’s degree paper „Han Feizi and his theory of the state” devoted to Ancient China’s philosopher Han Fei and fajia or „the school of law”.
Gives fajia translation and explained differences between Ancient China’s law and Ancient Rome’s. Outlined main differences in Confucianism and „the school of law” theory of state governing. Listed main fajia terms and major followers as well as development of „the school of law”.
Introduced to Han Fei biography, influence from another school of thoughts and „Han Feizi” authenticity.
Translated three chapters of „Han Feizi” on Latvian language. They are „The difficulties of persuasion”, „Deciding between two legalistic doctrines” and „The five vermin”
Selected chapters prove why Han Fei is „the school of law” thoughts compiler and his critique to Confucianism. Describe Han Fei’s view on state governing: where population should be employed and which persons unwanted to the state. And why education shouldn’t be accessible to people.