Jauniešu sevis prezentēšana atšķirīgām auditorijām sociālo tīklu portālos
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
N/A
Abstract
Interneta videi ir raksturīga informācijas, kas reiz ir ievietota internetā, tālākas izplatības nekontrolējamība. Neskatoties uz to, sociālo tīklu portālos tiek publicēts ievērojams personiskas un sensitīvas informācijas daudzums. Šī pētījuma mērķis ir noskaidrot, kā jaunieši mēģina kontrolēt un ierobežot konkrētu auditoriju piekļuvi sociālo tīklu portālos publicētai informācijai un īstenot selektīvu sevis prezentēšanu atšķirīgu auditoriju priekšā. Par pētījuma teorētisko bāzi tiek izmantota Ērvinga Gofmaņa izstrādātā dramaturģiskā pieeja. Datu iegūšanas metode ir tiešsaistes anketēšana.
Atslēgvārdi: Sevis prezentēšana, atšķirīgas auditorijas, dramaturģiskā pieeja, saplūdušas auditorijas, zemākais kopsaucējs, sociālo tīklu portāli, jaunieši
Online environment can be described by inability to control further spread of information that has once been put online. Yet still people publish huge amounts of personal and sensitive information in social network sites. The main objective of this research is to explore, how youth attempt to control and limit access to this information for specific audiences, thus presenting themselves selectively in front of different audiences. Dramaturgical approach, developed by Erving Goffman, is used as a theoretical basis for this study. Online questionnaire is used for data collection. Keywords: Presentation of self, different audiences, dramaturgical approach, collapsed contexts, lowest common denominator, social network sites, youth
Online environment can be described by inability to control further spread of information that has once been put online. Yet still people publish huge amounts of personal and sensitive information in social network sites. The main objective of this research is to explore, how youth attempt to control and limit access to this information for specific audiences, thus presenting themselves selectively in front of different audiences. Dramaturgical approach, developed by Erving Goffman, is used as a theoretical basis for this study. Online questionnaire is used for data collection. Keywords: Presentation of self, different audiences, dramaturgical approach, collapsed contexts, lowest common denominator, social network sites, youth