Ārējās kvalitātes kontroles ietekme uz kvalitāti auditorkompānijās
Autor
Hahne, Gabriele Elisabeth
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Kellner, Klaus-Bernhard
Datum
2015Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
21. gadsimta sākumā sabiedrība pieredzēja tādu uzņēmumu kā „Enron”, „Parmalat” un „World.com” skandālus un lielus finansiālus zaudējumus akcionāriem, kas bija saistīti ar šiem skandāliem. Tas noveda pie starptautiskas diskusijas par auditu kvalitāti,33 jo pirms tam gandrīz visi no šiem uzņēmumiem bija saņēmuši neierobežotu revidentu slēdzienu.
Šajā promocijas darbā pētīts ārējās kvalitātes kontroles ietekmes novērtējums uz kvalitāti auditorkompānijās un ikgadējos noslēguma auditos, kā arī uz mazo un vidējo auditorkompāniju nepārtrauktību. Ar empīriskā pētījuma palīdzību bija jānoskaidro, cik lielā mērā izpratne par kvalitāti, kas sastopama revidentu profesijā, ir vienota, kāds ārējās kvalitātes nozīmīgums ir saistīts ar šo kvalitāti un vai tādiem faktoriem kā uzņēmuma lielums, atalgojums vai audita un konsultāciju pakalpojumu atdalīšana ir bijusi ietekme uz šo kvalitāti.
Ne revidentu profesijai, ne likumdevējam, kas izdod jaunus likumus un noteikumus, nav vienota viedokļa par kvalitāti. Arī empīriskā pētījuma analīze apstiprināja, ka nav vienotas izpratnes par kvalitāti un, pat vairāk, nav holistiskas izpratnes par kvalitāti revidentu profesijā. Tas bez izņēmumiem attiecas uz revidentiem, profesijas pārstāvjiem un uz profesionālo tālākizglītību. Esošā izpratne par kvalitāti galvenokārt rodas no ar objektu saistīta kvalitātes priekšstata.
Tāpēc autore ir izveidojusi jaunu kvalitātes attīstības modeli auditorkompānijām, kuru nosaukusi par Auditorkompānijas-Kvalitātes attīstības Modeli (AK-KA Modelis).
Atslēgas vārdi: kvalitāte, ārējā kvalitātes kontrole, revidents, kvalitāte auditorkompānijās At the beginning of the century, the public witnessed scandals of companies like “Enron”, “Parmalat” or “World.com” and the high financial damage for shareholders, which is linked to these scandals. This led to an international discussion about the quality of audits,1 since prior to this almost all of the companies had received an unrestricted audit certificate.
This research was concerned with the evaluation of the effects of the external quality control on the quality in auditing companies and annual final audits as well as on the continuity of small and medium-sized auditing companies. By means of an empirical study it was to be found out, in how far there is a uniform understanding of quality existing in the profession of the auditors, which importance of the external quality is attributed to this quality and whether factors such as the size, remuneration or the separation of audit and consulting services have had an effect on this quality.
Neither the profession of auditors, nor the legislator who issues new laws and regulations, have a uniform view of quality. Also the empirical analysis confirmed that there is no uniform understanding of quality and even more no holistic understanding of quality in the profession of auditors. This applies without any exception for the auditor, the representatives of the profession and of the professional further education. The existing understanding of quality issues principally from an object-related quality concept.
Because of this, the author has developed a new model of quality development in auditing companies, named the AuditCompanies–QualityDevelopment-Model (AC-QD-Model)
Key Words: Quality, Extern Quality Control, Auditor, Quality in Auditing Companies