10. klases skolēnu sprieduma tekstveides prasmes pilnveides didaktiskās iespējas
Autor
Sjomkāne, Diāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Gavriļina, Margarita
Datum
2015Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba “10. klases skolēnu sprieduma tekstveides attīstīšanas didaktiskās iespējas” mērķis ir izveidot metodiskās sistēmas variantu sprieduma tekstveides pilnveidošanai vispārējās vidējās izglītības iestādes 10. klasē.
Darba saturu veido ievads, piecas nodaļas ar apakšnodaļām, secinājumi un pielikumi. Pirmajā nodaļā tiek pētītas teorētiskās atziņas, kas saistītas ar skolēnu lingvālu personību, teksta nozīmi lingvālas personības attīstīšanā, tekstveides prasmju nozīmi valodas apguves procesā, kā arī apzinātas grūtības, kas rodas skolotājiem un metodiķiem, analizējot skolēnu sprieduma tekstus.
Otrajā nodaļā tiek apzināts didaktiskais materiāls, kas ļauj skolotājam sekmīgi pilnveidot un attīstīt skolēnu sprieduma tekstveides prasmi. Trešajā nodaļā ir aprakstīta informācija, kas iegūta pārrunās ar skolotājiem un skolēnu anketēšanas rezultātā, diagnosticējoša darba rezultāti un mācību satura tematiskais plānojums. Ceturtajā nodaļā iekļauti sprieduma tekstveides pilnveidošanai veltīto stundu plāni. Piektajā nodaļā diplomande apkopojusi rezultātus skolēnu un skolotājas sadarbības analīzei un izvērtējumam. Pielikumā pievienoti diplomdarba autores veidoti mācību materiāli un skolēnu darbu paraugi, jautājumi sarunai ar skolotājiem, skolēnu anketu paraugi, kā arī diagnosticējošo darbu rezultātu apkopojums.
Metodiskais materiāls sekmīgi pārbaudīts pedagoģiskajā praksē. Darba autore uzskata, ka darba izvirzīto mērķi ir izdevies sasniegt daļēji, jo pilnvērtīgai tekstveides prasmes pilnveidei ir nepieciešams daudz ilgāks laika posms, līdz ar to arī skolēnu prasme veidot sprieduma tekstus pēc aprobācijas noslēguma nav būtiski uzlabojusies.
Diplomdarba apjoms - 111 lpp. The aim of the diploma paper “Didactical Techniques to Develop Building Argumentative Discourse in Grade 10” is to create a version of a methodical system for the development of argumentative discourse created in the 10th grade of an institution of general secondary education.
The paper consists of an introduction, five chapters with sub-chapters, conclusions and appendixes. Chapter one examines theoretical findings regarding the lingual personality of students, the importance of the text in the development of a lingual personality and the importance of text creation skills in the language acquisition process, and it also studies the difficulties that arise when teachers and educationists analyse the argumentative discourse of the students.
Chapter two studies the didactic material that allows teachers to successfully improve and develop the argumentative discourse creation skills of the students. Chapter three includes information obtained during discussions with teachers and by surveying students, results of a diagnostics test and the thematic planning of educational content. Chapter four consists of planning of classes dedicated to the improvement of argumentative discourse creation. Chapter five includes an analysis and evaluation of the results regarding the cooperation between the teacher and the students. The appendix consists of educational materials developed by the author of the paper and examples of student works, questions for discussions with the teachers, examples of the student surveys, as well as a summary of the diagnostics test results.
The methodical material has been successfully tested in pedagogical practice. The author of the paper believes that the aim of the paper has been reached partially, since a much longer amount of time is needed for the complete improvement of text creation skills, therefore the skills of the students regarding the creation of argumentative discourse has improved significantly after the conclusion of the approbation.
The paper consists of 111 pages.