Pusaudžu meiteņu pubertātes sākšanās un tās uztvere saistībā ar pašcieņas, emociju un uzvedības problēmām
Автор
Lapsa, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Дата
2015Metadata
Показать полную информациюАннотации
Šī maģistra darba mērķis bija noskaidrot, vai pastāv atšķirības pašcieņas, emocionālo un uzvedības problēmu rādītājos saistībā ar objektīvo un uztverto pubertātes sākšanās laiku un vai pastāv saistība starp objektīvo un uztverto pubertātes sākšanās laiku 11 – 14 gadus vecu meiteņu vidū. Pētījuma izlasi veidoja 141 meitene no dažādām Latvijas pilsētām. Pētījumā izmantota Pubertātes attīstības novērtējuma skala (Carskadon, & Acebo, 1993), Rozenberga pašcieņas aptauja (Rosenberg, 1965) un Ahenbaha Jauniešu pašnovērtējuma aptauja (Achenbach, & Rescorla, 2001). Rezultāti rāda, ka meitenes, kurām pubertāte sākusies līdzīgi kā vienaudzēm, uzrādīja augstākus netipiskas uztveres/uzvedības rādītājus nekā meitenes, kurām pubertāte sākusies salīdzinoši vēlu. Meitenes, kurām pubertāte sākusies agrāk nekā vienaudzēm, uzrādīja augstākus noteikumu pārkāpumu rādītājus nekā meitenes, kurām pubertāte sākusies vēlāk. Tāpat meitenes, kuras savas pubertātes sākšanās laiku uztver kā agrāku, salīdzinot ar sava vecuma meitenēm kopumā, uzrādīja augstākus noteikumu pārkāpumu rādītājus nekā meitenes, kuras savas pubertātes sākšanās laiku uztver kā līdzīgu kā vienaudzēm vai vēlāku. Objektīvais un uztvertais pubertātes sākšanās laiks bija statistiski nozīmīgi saistīti 12, 13 un 14 gadus veco meiteņu grupās, taču ne 11 gadus veco meiteņu grupā. The aim of this master's program research was to investigate differences in self–esteem, emotional and behavior problems related to pubertal timing and perceived pubertal timing, as well as to examine the relationship between pubertal timing and perceived pubertal timing in 11 – 14 year old girls. The sample consisted of 141 girls from various cities of Latvia. Methods used in the research were Self-Administered Rating Scale for Pubertal Development (Carskadon, & Acebo, 1993), The Rosenberg Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1965), and Youth Self Report Scale (Achenbach, & Rescorla, 2001). The results show that girls with on–time pubertal timing reported higher scores in thought problems than girls with late pubertal timing. Girls with early pubertal timing reported higher scores in rule–breaking behavior than girls with late pubertal timing. Similarly, girls with early perceived pubertal timing reported higher scores in rule–breaking behavior than girls with on–time and late perceived pubertal timing. Pubertal timing correlated significantly with perceived pubertal timing for the groups of 12, 13 and 14 year old girls, but not for the group of 11 year old girls.