Doņeckas un Luhanskas pašpasludināto tautas republiku iedzīvotāju tiesības uz pašnoteikšanos pieļaujamība
Author
Zagdajs, Antons
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Lejnieks, Māris
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums ir „Doņeckas un Luhanskas pašpasludināto tautas republiku iedzīvotāju
tiesības uz pašnoteikšanos pieļaujamība”. Bakalaura darba ietvaros autora mērķis ir izpētīt,
vai situācijā, kas izveidojās Ukrainas dienvidaustrumu apgabalos Doņeckā un Luhanskā pēc
pašpasludināšanas tajos Doņeckas un Luhanskas Tautu Republiku, šo republiku iedzīvotājiem
ir pieļaujama pašnoteikšanas tiesību realizācija.
Bakalaura darbs sastāv no tītullapas, anotācijas latviešu un angļu valodās, satura rādītāja,
ievada, trim nodaļām, secinājumiem, izmantoto avotu saraksta un dokumentārās lapas.
Pirmajā nodaļā autors izpēta pašnoteikšanas tiesību rašanos, attīstību no principa līdz
pilnvērtīgam tiesību institūtam. Pirmās apakšnodaļas ietvaros autors izpēta uz nācijas
vienotības idejas pamata radušās kustības 19. gadsimtā Vācijā un Itālijā, pēc Pirmā pasaules
kara notikušās miera konferences un Tautu Savienības dibināšanu, tās darbība pašnoteikšanās
jautājuma sfērā. Otrajā apakšnodaļā – tautu pašnoteikšanas tiesību attīstība pēc Otrā pasaules
kara, kontekstā ar ANO darbību: ANO orgānu pieņemtās deklarācijās, ANO Statūtu analīze
un pašnoteikšanas principa attīstība dekolonizācijas procesos.
Otrajā nodaļā bakalaura darba autors pievērsās Starptautiskās Tiesas prakses analīzei lietās,
kurās ir skartas tiesības uz pašnoteikšanos un to realizācija, nolūkā konstatēt iespējamās
vadlīnijas bakalaura darba mērķa sasniegšanai.
Trešajā nodaļā autors analizē situāciju, kas izveidojās Ukrainas teritorijā pašpasludinātajos
apgabalos, izvērtējot pirmajā nodaļā izpētīto pašnoteikšanas tiesību tvērumu un otrajā nodaļā
iegūtās vadlīnijas, ar iespejamību piemērot tos, nolūkā sasniegt bakalaura darba mērķi.
Bakalaura darbā tika izmantotas sekojošas pētījuma metodes:
1. vēsturiskā metode – pašnoteikšanas tiesību vēstures pētīšana;
2. salīdzinošā metode - sparptautisko tiesību pētnieku atziņu salīdzinājums;
3. analītiskā metode - starptautisko līgumu, rezolūciju, tiesu prakses analīze un atziņu
vērtēšana.
Aizstāvēšanai autors izvirza 4 tēzes un 3 priekšlikumus.
Bakalaura darba tapšanā izmantoti 63 avoti. The title of this is „Lawfulness of right to self-determination of Donetsk and Luhansk people
republic inhabitants”.
Bachelor thesis within the author's intention was to investigate whether inhabbitants of selfproclaimed
Donetsk and Luhansk People's Republics are allowed to enforce the right of selfdetermination,
due to the situation formed in southeastern regions of Ukraine.
Bachelor thesis consists of a title page, an abstract in Latvian and English, a table of contents,
an introduction, three chapters, conclusions, list of sources and a documentary sheet.
In the first chapter, both the emergence of self-determination and development of the
principle of the right to full-fledged institute were studied. In the first section, basic ideas of
the nation's unity movement, which arose in the 19th century in Germany and Italy; the scope
of self determination after the First World War, held in peace conference in Versailles, the
establishment of the League of Nations and its activities in the field of self-determination
issue were investigated.
In the second chapter, research was focused on International Court of Justice and other Courts
practice analysis in cases where it affects the right to self-determination and the realization of
it, with a view to identify possible guidelines for Bachelor's goal.
In the third chapter, the situation, which was formed after a self-proclamation of Donetsk and
Luhansk People Republics, was analysed. Both the scope of self-determination, which was
explored in the first chapter; and guidlines, which were acquired in the second chapter, were
evaluated with possible use of these in order to achieve the aim of the bachelor work.
In Bachelor work the following research methods were used:
1. The historical method - historical research of right to self - determination;
2. The comparative method - knowledge of international law experts comparison;
3. The analytical method – analysis of international treaties, resolutions, court practice
and knowledge assessment.
Author puts forward the defense 4 thesis and 3 suggestions.
During Bachelor research 63 units of sources were used.