Bērna reprezentācija žurnālā "Zīlīte" (1980 - 1985)
Author
Liepiņa, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ločmele, Klinta
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis ir atklāt, kā bērns reprezentēts žurnālā “Zīlīte” laika posmā no 1980. gada 1. janvāra līdz 1985. gada 31. decembrim.
Darba pirmajā daļā aplūkotas reprezentācijas, ideoloģijas un propagandas teorētiskās izpratnes, kā arī sociālās mācīšanās teorija. Izklāstīti attiecīgā laika posma vēsturiskie apstākļi, cita starpā aplūkojot arī cenzūru, kas tolaik valdīja mediju vidē.
Kvantitatīvās kontentanalīzes un diskursa vēsturiskā analīzes rezultāti liecina, ka svarīgākā īpašība bērna reprezentācijā “Zīlītē” ir strādīgums, tostarp arī labas sekmes mācībās, kas ir laimīgas tagadnes un nākotnes apsolījums bērniem. Lai gan strādīgums tradicionāli tiek uzskatīts par pozitīvu īpašību, “Zīlītē” tas reprezentēts arī ideoloģizētajos bērna – oktobrēna, nākotnes cilvēka diskursu ietvaros. The aim of this bachelor is to find out how child was represented in children magazine “Zīlīte” during period from 1st of January 1980 to 31st of December 1985.
In the first part theoretical comprehensions of representation, ideology, propaganda and social learning theory are gathered. As well as description of the historical context including description of censorship which was present in that media environment.
The results of quantitative content analyses and discourse historical analyses suggests that the most important characteristic of a child represented in “Zīlīte” is diligence that is the base of a happy present and successful future. Although diligence traditionally is considered to be a good characteristic, in “Zīlīte” it is represented even in ideologised discourses of a child.