Metodes fosīlo izrunas kļūdu mazināšanai vakara maiņu vidusskolas 10. klasē
Author
Pļaviņa, Gunta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vaļka, Sintija
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Pareiza angļu valodas izruna sekmē runas skaidrību un veicina valodas kompetenci. Gadījumos, kad izrunas kļūdas netiek labotas un nepareiza izruna kļūst par ieradumu, veidojas fosīlās izrunas kļūdas. Diplomdarba mērķis bija noskaidrot ieguvumus pēc fosīlo izrunas kļūdu mazināšanas metožu lietošanas pieaugušu skolēnu grupā. Skolotāja prakses gaitā autore novēroja četru konkrētu skaņu izrunas nepilnības skolēnu runāšanas un lasīšanas uzdevumu laikā.
Darba autore vadīja un pētīja fosīlo izrunas kļūdu novēršanas procesu un rezultātus nelielā 10. klases skolēnu grupā vakarskolā, veicot atsevišķa gadījuma pētījumu un izmantojot divas datu ievākšanas metodes: interviju un novērošanu. Pētījuma gaitā skolēniem tika piedāvātas 4 metodes fosīlo kļūdu mazināšanai: vārdu pāri, mēles mežģi, klausīšanās – atkārtošana un mutiski lasījumi ar konkrēto skaņu, kas netiek izrunātas pareizi, vizuāliem uzsvariem tekstā.
Pēc metožu pielietojuma, autore secināja, ka fosīlo izrunas kļūdu skaits skolēnu izrunā ir samazinājies. Autore uzskata, ka pilnīga fosīlo izrunas kļūdu novēršana ir laikietilpīgs process, ko nepieciešams iekļaut angļu valodas stundu saturā visa mācību gada garumā.
Atslēgas vārdi: izruna, fosīlās izrunas kļūdas, skaņas [ð], [θ], [w], [v], skolēnu pašnoteikšanās, metodes, pieaugušie skolēni. Correct English pronunciation contributes intelligibility of speech and promotes language competence. In cases when the pronunciation errors are not corrected and incorrect pronunciation becomes a habit, pronunciation errors become fossilized. The aim of the Diploma Paper was to examine the benefits of several techniques intended to reduce fossilized pronunciation errors of a small group of adult students in the Evening Shift School in Form 10. In the framework of the teaching practice, the author of the Diploma Paper noticed that the students make repeated mistakes pronouncing four particular sounds ([ð], [θ], [w], [v]).
The author studied and conducted the process of fossilized pronunciation error reduction in the Form 10 by carrying out a case study and using two data collection methods: an interview and an observation. During the research, the students were offered four techniques to change their pronunciation habits: minimal pairs, tongue twisters, listening – repeating and oral reading (highlighting the problem sounds in the text).
After the application of the techniques, the author concluded that the amount of mispronounced words in students’ performances has reduced. The author believes that a total elimination of the fossilized pronunciation errors is a time consuming process that should be carried out gradually throughout all the academic year.
Keywords: Pronunciation, fossilized pronunciation errors, sounds [ð], [θ], [w], [v], Self-directed learning, techniques, adult learners.